El repte del govern i la banca d'Andorra

L'Institut Nacional de Finances d'Andorra (INAF), el regulador financer del país, ha intervingut la Banca Privada d'Andorra (BPA), entitat que està sent investigada pel Govern dels Estats Units per canalitzar presumptament fons del crim organitzat. ‘La denúncia del Tresor dels Estats Units sobre Banca Privada d'Andorra tot i ser una mala notícia, pot esdevenir una gran oportunitat. Tot dependrà de com jugui les seves cartes el govern andorrà. De moment, la immediata compareixença del seu cap de govern, apunta bones maneres i uns excel·lents reflexos polítics', afirma Xavier Puig, director de l'àrea de Banca i Finances de la UPF Barcelona School of Management.

Segons Puig, és important assenyalar que no és la solvència bancària de la BPA el que està en entredit. El conjunt de la banca andorrana, que consta de 5 entitats, té de mitjana ràtings de solvència millors que la banca espanyola. De fet, Andorra com a país té un ràting superior al del regne d'Espanya, triple B + per triple B'.

El sector financer d'Andorra representa el 20% del seu PIB. És el sector clau de la seva economia. Per això, a partir de l'any 2009, Andorra va iniciar una política d'adopció d'estàndards internacionals respecte a l'intercanvi d'informació fiscal i a la prevenció del blanqueig de capitals. La ratificació, l'any 2011, del conveni de les Nacions Unides contra la delinqüència organitzada transnacionals o la signatura recent dels convenis per a la no doble imposició amb França i Espanya són una mostra. 'No obstant això, promulgar lleis o signar convenis, no serveix de gaire si no es doten dels recursos necessaris per garantir el seu compliment amb una bona supervisió i control interns', apunta Puig. El govern de Toni Martí -afegeix el professor- té, gràcies a aquest escàndol, la força moral per implementar reformes que encara que incòmodes, ara sorgeixen com totalment justificades i imprescindibles. A més acaba de guanyar unes eleccions, és a dir, té majoria i suficient temps per davant’.

Per a Xavier Puig, aquestes reformes han d'anar encaminades a reforçar la INAF -Institut Nacional Andorrà de Finances- la màxima autoritat bancària i el UIF -Unitat d'Intel·ligència Financera-. ‘Només pensin en què hagués passat si haguessin estat aquestes institucions i no el Tresor dels Estats Units qui hagués actuat contra aquestes males pràctiques bancàries de les que ara estem parlant. La banca andorrana i el govern d'Andorra tenen capacitat i solvència suficient per aconseguir superar aquest repte, conclou.

Més vídeos a PATRIMONIA