El Campus Gutenberg posa de relleu el paper de la ‘Ciència Ciutadana’ i parla de ‘Refugiats climàtics’

• Prop de 400 professionals i experts en ciència i comunicació debaten a Barcelona els reptes en divulgació científica

El paper de la ciència ciutadana en la investigació científica o l’aparició de nous termes com el de refugiat climàtic han estat àmpliament debatuts avui en la primera jornada del Campus Gutenberg sobre comunicació científica que se celebra a la UPF Barcelona School of Management, a Barcelona. La setena edició d’aquest campus, amb prop de 400 professionals i experts inscrits, és ja tot un referent per divulgadors, comunicadors i experts en ciència i comunicació que cada any es troben a Barcelona per debatre, presentar i descobrir els projectes punters o les noves propostes en comunicació científica.

‘La ciència es fonamental pel desenvolupament del coneixement però també per a la presa de decisions del dia a dia i el paper de la societat és i serà cada vegada més important i més actiu en el camp de la producció del coneixement científic’. Gemma Revuelta, directora del Centre d’Estudis de Ciència, Comunicació i Societat i del Màster en Comunicació Científica a la UPF Barcelona School of Management ha estat la primera a parlar d’Open Science o Ciència Ciutadana. ‘Ja hi ha molts projectes on la societat coopera amb la producció científica recollint dades de forma col·laborativa i participant activament en la recerca científica’.  Jordi Portabella, director de l’Area de Recerca i Coneixement de la Fundació ‘La Caixa’, insistia en la necessita que la societat contempli cada vegada amb és quotidianeïtat la ciència. ‘Es fan molt bones investigacions però encara fallem en la comunicació. La ciència s’ha de fer entenedora i quotidiana’ i assenyalà projectes de ciència ciutadana impulsades per La Caixa com Mosquito-Alert, per alertar de la presència del mosquit tigre, o de MedJelly, sobre la presència de meduses. L’Obra Social La Caixa destina anualment 200 milions d’euros en projectes de recerca en medi ambient i biodiversitat i un important gruix de beques per investigadors. Però com es recuperen els investigadors que marxen a l’estranger? La fuita de talent investigador saltava a l’ordre del dia en la primera intervenció del públic. ‘Es cert, es difícil el retorn i els nostres estudis situen el retorn d’investigadors entre el 50 i 60%. Per això estem treballant en noves beques que fomentin el retorn de talents a Catalunya’, responia Portabella.

Començava així una jornada d’intens debat i molta activitat amb conferències, xerrades, tallers i laboratoris d’idees per parlar de projectes exitosos i fracassats, de mecenes i nous models de divulgació científica, d’eines de comunicació tradicionals i de noves propostes, algunes d’innovadores com l’escape room, el nanoart o el còmic aplicat a la ciència.

El Campus Gutenberg continua demà amb una segona jornada sobre l’impacte de la comunicació científica en la percepció pública i de nou, un taller sobre ciència ciutadana, impartit per Bienvenido León,  tot un expert en comunicació científica.