Experts en Economia i Fiscalitat valoren la possible supressió dels impostos autonòmics

El ministre d'Hisenda, Cristóbal Montoro, centra tota l’atenció després de fer-se pública la possibilitat que el Govern de Madrid no permeti a les comunitats autònomes crear nous impostos o fins i tot que suprimeixi tots els tributs d'arrel autonòmica. Pendents de conèixer en profunditat la reforma fiscal que prepara el Govern de Madrid, les veus d'alerta a Catalunya ja han començat a aixecar-se.

El professor del Màster en Fiscalitat de la UPF Barcelona School of Management, Albert Sagués, té molt clar que el Govern de Madrid està aprofitant la situació de crisi i deute de les autonomies per dur a terme un 'clar i contundent' procés de recentralització de les competències de les autonomies. 'Realment el volum de recaptació que tenen les autonomies a través dels seus propis impostos és molt baix, no és tan significatiu. Però el que sí és significatiu és la tendència de l'Estat central per recentralizar-ho tot'.

Coincideix també Oriol Amat, catedràtic d'Economia i professor del Màster en Direcció Financera i Comptable de la UPF Barcelona School of Management. 'La decisió de suprimir els impostos autonòmics és un pas més en el procés de centralització de l'Estat que ha posat en marxa el Govern espanyol. És una decisió que ofega encara més les finances autonòmiques', ha dit. Per Oriol Amat, la situació que es genera entre Catalunya i Espanya és la d'un 'diàleg de sords'. 'Mentre des de Catalunya es demana més autogovern, Espanya es va recentralitzant'.

A més, Albert Sagués adverteix: 'Encara que econòmicament després, la recaptació per part del Govern Central revertís en les Autonomies, la recentralització suposa que les regles del joc de l'administració dependrien de l'Estat Central i que les autonomies poc a poc van perdent més competències i es van buidant de contingut'.