Barcelona presidirà el nou grup de treball sobre Envelliment Actiu i Saludable d’Eurocities

Barcelona ha estat escollida per presidir el nou grup de treball d’Eurocities sobre Envelliment Actiu i Saludable, del qual formen part 14 ciutats, i que es coordinarà amb l’Organització Mundial de la Salut (OMS). Així es va decidir dins del marc de la Social Affairs Forum d’Eurocities celebrat a Turquia en el mes de març. Durant aquelles jornades, uns 120 participants d’arreu del continent van tractar diferents temes en relació a les qüestions asil i refugi i també al voltant de l’envelliment actiu i saludable. ‘Es una noticia excel·lent que Barcelona lideri aquest grup de treball on participen 170 de les més grans ciutats europees, sumant 130 milions de ciutadans de 35 països diferents i que té com a una de les seves prioritats la de millorar les polítiques que afecten d’una manera més directa al dia a dia dels ciutadans’, afirma Paulina Ballbè, directora del Postgrau de Gestió i Dinamització de Projectes d’Envelliment Actiu i Saludable de la Universitat Pompeu Fabra (UPF-IDEC).

Ballbè ressalta l’espectacular augment de la longevitat a Europa (la mitjana a Europa és de 80’3 anys i a Catalunya de 82,7anys) i per tant del ràpid envelliment de la població que se’n deriva. ‘Es un repte de grans dimensions i per a fer-hi front és imprescindible l’actuació des dels diferents nivells de govern. Eurocities és una magnifica plataforma per intercanviar coneixements i promoure iniciatives municipals en aquesta temàtica prioritària’.

Ballbè explica que el fenòmen de l’envelliment és transversal i tindrà conseqüències tant en l’àmbit social com polític i econòmic. ‘És necessari que la societat en el seu conjunt prengui consciència del que comportarà aquesta nova situació (a l'any 2020 aproximadament el 25%  de la nostra població tindrà més de 65 anys). Ens hi hem de preparar i en aquest sentit és necessari col·laborar ja des d’ara amb altres països i institucions internacionals a fi d’anar dissenyant les mesures més imaginatives que ens possibilitin envellir bé i alhora de forma sostenible’

Que Barcelona estigui liderant el Grup de Treball sobre ”Envelliment Actiu i Saludable” d’Eurocities és, en paraules de la professora Ballbè, ‘posar en relleu i compartir a nivell europeu les bones pràctiques en programes municipals que s’han desenvolupat en la ciutat de Barcelona en matèria de prevenció, accessibilitat, bon tracte i participació. També –diu- permetrà impulsar conjuntament amb altres ciutats, des de la nostra experiència, innovacions en benefici de les persones grans.

El postgrau de Gestió i Dinamització de Projectes d'Envelliment Actiu i Saludable de l’UPF-IDEC col·labora habitualment amb l’Ajuntament de Barcelona. El programa ha estat també reconegut com a "bona pràctica" en l'àmbit de l'envelliment actiu pel Departament de Benestar Social i Família de la Generalitat de Catalunya. L'objectiu d'aquest programa és formar adequadament els professionals i tècnics que treballin o vulguin treballar en el sector de la gent gran.

Programa HORIZON 2020 (Programa marc de la UE de Recerca i Innovació). Health, Demographic Change and Wellbeing