“El futur que ja és present pels guionistes”

Quan un director executiu de Hollywood vol començar un projecte d'una gran pel·lícula té molt clar quin director ha d'escollir per dirigir-la, té molt clar quin actor principal ha de protagonitzar-la, quin director musical farà la millor banda sonora per a aquesta pel·lícula i fins i tot té clar quin cap de so i de llums ha de trucar. Així ho exposava David Mamet, dramaturg, guionista i teòric estatunidenc. Però hi ha un perfil que no apareix a l'agenda de contactes o no sap qui ha d'ocupar el lloc per realitzar aquesta gran tasca. ¿Ho endevineu?
El guionista. Aquest personatge solitari, amb ulleres i en una habitació fosca ja ha passat a la història, ara viu en un panorama totalment diferent.

El guionista és un perfil que ha anat mutat les seves tasques en aquests últims anys, sobretot, adaptant-se als canvis dels mercats, la influència de la televisió nord-americana, a les noves plataformes i a la diversificació dels continguts.
De la mà de professionals com Pep Bras, Luís Arcarazo i Joan Grau, tots ells guionistes professionals en el món televisiu, aquest passat dijous es va celebrar a l'auditori de la UPF Barcelona School of Management la conferència "Del guionista al creador de continguts" on l'eix central de la conversa van ser els canvis que ha anat adaptant la figura del guionista en aquests últims anys, el futur i les sortides professionals que pot optar avui dia.
Segons el guionista i escriptor Lluís Aracazo ha eclosionat una televisió de qualitat, actualment ens trobem en l'edat d'or de la televisió. "Aquesta eclosió de qualitat que hi ha hagut en aquests últims anys és a causa d'una revolució en el món televisiu. Les sèries que s'estan fent en aquests últims temps per exemple a la Gran Bretanya, com les de Denis Potter, o a Alemanya, als Estats Units, o sense anar més lluny la sèrie Twin Peaks de David Lynch, són sèries meravelloses que tenen un element en comú, l'ambició".

La raó d'això és que les sèries avui van dirigides a un públic més concret, més precís. El guionista ja no ha de pensar en un guió dirigit a un públic ampli, versàtil i indefinit i això fa que el guionista sigui més ambiciós i empatitzi i captivi al públic al qual va dirigit.
"El canvi de la indústria televisiva ha fet arribar la 4 revolució de la televisió. Amb internet pel mig i la televisió de pagament, els productes van més dirigits a una audiència més concreta i més adulta, i això ha fet eclosionar un nou enfocament en els guions. Ara la nova televisió busca abonats no audiència, per tant, es necessiten bones històries i ben escrites", va comentar Joan Grau guionista de Late Motive.
"Igual que en el món del motor hi ha el cotxe híbrid i l'elèctric però encara molts segueixen funcionant amb cotxes de gasolina i dièsel, també existeixen els cotxes elèctrics en el perfil de creador de continguts però la gent encara no creu o no sap que això sigui el futur "comentava Pep Bras, escriptor, guionista a el Terrat i professor. Per Bras, el futur del guionista implica treballar també per a les grans marques, creant històries amb contingut de marca. "Hi ha un futur que ja és present per als guionistes que és l'habilitat de seguir explicant històries d'interès que a més ajuden a vendre valors de marca".

Els creadors de contingut tenen noves funcions en el futur immediat. Un futur en el qual la televisió convencional ha de reinventar-se o replantejar el seu model, perquè ja no es pot programar contingut per a tota l'audiència. Com diu Woody Allen: "La clau de l'èxit és no voler agradar a tothom".