El Compliance Officer, el perfil jurídic més buscat

• La Guia del Mercat Laboral 2016 publicada per Hays, la multinacional britànica líder en la selecció de professionals qualificats, el situa com el professional més demandat

El Compliance Officer o director de Compliment Normatiu guanya cada vegada més pes en les empreses espanyoles. Tot i que encara hi ha un gran desconeixement sobre aquest tema, les empreses, grans i petites, s'han adonat de l'enorme complexitat que la globalització ha generat en l'entorn regulatori i la gravetat de les responsabilitats després de l'última reforma del Codi Penal i el reconeixement de la responsabilitat penal de les persones jurídiques.

Potser per això el Compliance Officer és avui el perfil jurídic més buscat. Així ho indica l'última edició de la Guia del Mercat Laboral 2016, publicada per la consultora Hays.

El compliance officer o responsable de compliment normatiu té per funció vetllar perquè les polítiques i procediments de les companyies s'ajustin a la legislació. Per a això, aquests professionals del dret han d'identificar mapes de riscos penals, elaborar els plans de compliment normatiu, implantar-los i creuar les seves recomanacions amb les activitats diàries de l'empresa. Temes de privacitat, mediambientals, fiscals, de blanqueig de capitals, frau o delictes contra la Seguretat Social són alguns dels camps objecte de la seva vigilància.

Davant l'elevat volum de producció normativa i de riscos potencials, una forma de mitigar i d'evitar la responsabilitat penal és disposar de models de responsabilitat penal. 'Són models aplicats a la prevenció i detecció de la comissió de possibles delictes en el context de la activitats legals de l'empresa' explica Alain Casanova, soci de KPMG Advocats.
Casanovas adverteix que les conseqüències de no disposar d'aquests models de prevenció no són només penals sinó també el risc de reputació per a l'empresa i la conseqüent pèrdua de confiança o credibilitat dels consumidors.

Formació en 'Compliance' a Espanya

Tot i que la figura del Compliance Officer forma ja part de la realitat econòmica i jurídica espanyola encara són poques les universitats espanyoles que ofereixen aquesta especialització. La UPF Barcelona School of Management i la Universitat Carlos III de Madrid, en col·laboració amb KPMG, van ser els primers a posar en marxa a Barcelona i a Madrid el primer Postgrado en Compliance que imparteix formació oficial i específica sobre aquesta disciplina. Aquest postgrau de doble titulació s'adreça a tots aquells professionals que vulguin adquirir coneixements específics en matèria de compliment normatiu (Compliance) i, especialment, a aquells que ja estan exercint com Compliance Officers (COs), Chief Compliance Officers (CCOs) o Chief Ethics & Compliance Officers (CECOS). 'El Compliance forma ja part de la realitat econòmica i jurídica espanyola i està cridat a exercir un paper important en les empreses no només com a interlocutor amb el regulador, sinó també amb les administracions públiques en general', explica Iñigo Ortiz de Urbina, codirector del postgrau de la UPF Barcelona School of Management.

El postgrau proporciona als participants una visió completa de les diferents àrees que componen la disciplina de compliment legal, des dels coneixements tècnics a la identificació de riscos, analitzar canvis estatutaris i reguladors, determinar mesures preventives i correctives, impartir formació a directius i empleats per que coneguin i apliquin totes les normes i revisar periòdicament l'actualització dels procediments.