'El millor del rècord de les exportacions catalanes és l'augment a països extracomunitaris'

• El professor Carles Murillo destaca la diversificació geogràfica i combinada com la millor estratègia per a l'exportació

Les exportacions catalanes creixen de forma extraordinària. El Departament d'Empresa i Ocupació de la Generalitat ha fet públiques les últimes dades corresponents al mes de novembre, quan les vendes a l'exterior a Catalunya van créixer un 4,4% en termes interanuals, un creixement superior al de la mitjana de la Zona Euro (0,1%) i al de països de referència com França (1,2%) i Alemanya (1,4%).

Unes dades que reforcen els presentats per la Cambra de Comerç de Barcelona. Segons aquesta institució, entre el 2005 i el 2013, les exportacions han passat del 30,3% del PIB de Catalunya al 37,7% i el nombre de companyies amb clients estrangers de manera regular ha pujat fins a arribar el 2014 la seva màxim històric, 15.915. 'El millor de les dades sobre les exportacions catalanes és l'augment del percentatge destinat a països extracomunitaris', afirma Carles Murillo, catedràtic en Economia Aplicada de la Universitat Pompeu Fabra i director del Màster en Negocis Internacionals a la UPF Barcelona School of Management.

I és que tot i que el 64,3% de les exportacions catalanes van a la UE, els països extracomunitaris guanyen pes. Des de l'any 2000 al 2014 han crescut 9,4 punts percentuals (del 26,3% al 35,7% del total). 'És important que les empreses no se centrin únicament en els països més propers o els anomenats emergents, sinó que vagin més enllà i busquin oportunitats en països menys explorats. Això no només els donarà un avantatge competitiu sinó que diversificaran el risc de dependència', assenyala Murillo.

La diversificació geogràfica i combinada és, segons Murillo, la millor estratègia per a l'exportació. Exportar a països de la UE és relativament còmode ja que no existeixen, en general, barreres aranzelàries ni burocràtiques, les normatives de sanitàries són les mateixes, les infraestructures de comunicació són eficients, els gustos semblants ... No obstant això, la crisi econòmica els ha convertit en països ‘de risc’. Potser per això, el Pla d'Acció Internacional que les cambres catalanes han preparat per al 2015 preveu un total de 51 accions exteriors, la majoria a l'Àfrica i el Pròxim Orient com a destinacions principals.

Per Murillo, aquestes dades són el reflex de la bona feina de sensibilització que realitzen les institucions públiques i privades catalanes i també les institucions formatives. ‘La internacionalització i l'exportació és clau per a les empreses. Però tota aventura exterior té riscos i per això és important conèixer bé el mercat, analitzar les oportunitats de negoci en cada país o continent, l'entorn legal i fiscal, etc. Abans de llençar-se, cal preparar-se i assessorar-se perquè la mortalitat d'empreses exportadores cada any és massa alta’. Murillo recomana sobretot preparació i acompanyament a les empreses que vulguin iniciar-se en l'exportació, siguin del sector que siguin.