Eva Vila fa un retrat de la Barcelona caló en la seva última pel·lícula, Bajarí

La coordinadora del Màster en Documental de Creació de l’IDEC-Universitat Pompeu Fabra, Eva Vila, estrena el 13 de setembre en sales de tot l’Estat español la seva última pel·lícula, Bajarí, un documental sobre la Barcelona caló. Aquesta és la segona pel·lícula d’Eva Vila, que ha comptat amb la participación de Karime Amaya, neboda néta de Carmen Amaya, com a protagonista.

El documental narra l’arribada de Karime des de Mèxic a Barcelona –Bajarí  en llengua caló- on es decideix a treballar amb un grup d’artistes locals en un nou espectacle. La directora del film explora, d’aquesta manera, l’art de la tradició gitana, concretament la comunitat gitana de Barcelona, la qual va veure néixer la gran Carmen Amaya, de qui precisament aquest any es compleix el centenari del seu naixement.

Bajarí narra el descobriment de les arrels de Karime a través de la seva mare, Mercedes Amaya ‘Winny’ i la història també de Juanito, un nen de cinc anys que sommia tenir les seves botes vermelles de bailaor. El seu oncle Coco, una llegenda del cant que acompanyarà Karime en l’espectacle, l’ajudarà a conseguir-ho.

Bajarí es va presentar internacionalment al prestigiós festival de documentals IDFA abans del seu pas per altres certàmens internacionals com el de Guadalajara a Mèxic, a Montreal o Yamagata al Japó. La pel·lícula es va poder veure en competició oficial al festival de Màlaga i al DocsBarcelona, on va obtenir una menció especial del jurat i un gran èxit de públic. Ara, a partir d’aquest divendres 13 de setembre, arriba a les sales de tot l’Estat espanyol.

La seva protagonista, Karime Amaya, ha estat premiada al Festival de Flamenc de Jerez com a Artista Revelació de l’any i ha estat també artista convidada per Farruquito en la seva última gira.

Bajarí és una producción de Lastor Media i Cromosoma en coproducció amb Televisió de Catalunya i amb la participación de Televisión Española i el suport de l’ICEC i l’ICAA. I ha estat posible per la iniciativa del Màster de Documental de Creació de l’IDEC-Universitat Pompeu Fabra i la col·laboració de l’Academia de las Artes y las Ciencias del Flamenco, la Fundación Tablao Cordobés i l’Ajuntament de Barcelona.