Neus Ballús estrena ‘Amb títol’, un documental interactiu sobre l’etapa universitària

• A través de la vida d'antics estudiants de la UPF, el webdoc Amb títol convida l'espectador a realitzar un recorregut per l'etapa universitària i participar en el debat sobre el paper de la universitat pública en la societat

L’acte d’estrena d’Amb títol va reunir al hall del Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB) més de 300 persones interessades a descobrir el darrer projecte de la cineasta Neus Ballús. Un projecte amb segell propi, coproduït per la Universitat Pompeu Fabra, la UPF Barcelona School of Management i TV3.

L’estrena d’Amb títol és un dels actes centrals de la celebració del 25 aniversari de la Universitat Pompeu Fabra que, a través d’aquest projecte, ha decidit liderar i impulsar un debat seriós, públic i amb vocació internacional sobre el paper de la universitat. ‘Nosaltres, com el cinema, volem ser una universitat en moviment. I volem contribuir a reflexionar sobre el paper de les universitats públiques a la societat’, afirmava el rector Jaume Casals.

Per construir el debat res millor que experimentar amb un nou gènere: el documental interactiu, un format que impedeix les projeccions a sales de cinema o televisions i s’obre a la xarxa d’internet perquè tothom el pugui veure, experimentar i participar.  “El que presentem avui, dins la commemoració del 25è aniversari de la UPF, no és el final del treball de dos anys, sinó l’inici del propi projecte, perquè creixerà de la participació i les col·laboracions de tots”, avançava Jordi Balló, professor de la UPF i director del Máster en Documental de Creació a la UPF Barcelona School of Management.

La participació de TV3 en el projecte sorgeix arrel de l’aposta de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisual (CCMA) pel format del documental interactiu que es trobarà disponible també a l'espai de documentals del portal de la televisió.

L’experiència webdoc

Per què el públic espectador es fés una idea, Lluís Marquina, director i presentador del programa Generació digital del Canal 33 i la directora del webdoc, Neus Ballús, van pujar a l’escenari per fer una exhibició pública del què és visitar el Webdoc. ‘El protagonista principal d'aquest documental és l'usuari, que hi navega a través de les històries d'altra gent i construeix el seu propi relat’, explicava Neus Ballús.

A partir de les 30 històries que es proposen, l’ususari pot seleccionar quin recorregut vol realitzar. "Cada peça és diferent i segons l'experiència de l'usuari s'arriba a unes conclusions o altres", afegia Ballús en la presentació del seu treball.

El mateix documental és un paral·lelisme amb la vida de l'estudiant des del moment de voler entrar a la universitat fins a l'actualitat. Així, s'hi poden veure les primeres inquietuds dels joves, moments vitals de l’experiència universitària i on els ha portat i quin impacte ha tingut la Universitat en les seves vides personals i professionals. En diferents peces de dos minuts de mitjana es crea tot un collage d’històries personals, a les quals s’hi ha de sumar l’espectador de forma obligada. En el recorregut, hi ha moments en que s'insta l’usuari a formar part de l'obra i crear el seu propi contingut deixant els seus comentaris i fotografíes sobre la seva experiència i opinió sobre la Universitat. ‘En aquesta reflexió col·lectiva volem que es detectin alguns problemes o mancances que té la universitat pública avui en dia i sorgeixen idees de millora’, explicava la directora.

Un projecte que ha abanderat sense por la Universitat Pompeu Fabra a fi d’aporta i aprofundir en una qüestió clau de la societat. Es per això, que Amb títol es pot veure amb tres idiomas: català, castellà i anglès a fi de trencar les fronteres de la propia universitat i portar el debat a tot el món universitari.

Per formentar el debat i la participació, el projecte compta també amb blog i xarxes socials pròpies.