El postgrau en Gestió d’Empreses de la Indústria de la Música celebra els 10 anys

Es pot viure de la música? Artistes, productors, dj, directors de plataformes digitals, de crowdfounding, organitzadors d'esdeveniments, de festivals, directors d'agències de comunicació, professors.... La indústria de la música dóna per a molt si s'aixeca la vista i es mira més enllà dels números 1 o les grans companyies discogràfiques. La Universitat Pompeu Fabra, a través del seu centre de formació contínua UPF-IDEC, va ser pionera fa deu anys a oferir un postgrau especialitzat en Gestió d'Empreses en la Indústria de la Música per formar i professionalitzar un sector, el de la música, que a Espanya representa el 0,5% del PIB espanyol i genera uns 5.000 milions d'euros de negoci directe i induït, segons les últimes dades del Llibre Blanc de la Música. ‘La indústria de la música ha estat pionera en l'adaptació als nous models de negoci. El canvi en la manera com els consumidors es relacionen amb la música i el vertiginós desenvolupament de les tecnologies de la informació, internet i les comunicacions mòbils ha revolucionat el model tradicional de distribució, promoció i comercialització de productes musicals i per a això, es requeria d'una formació acadèmica específica i especialitzada que no existia’, afirma David Loscos, director del programa.

Al llarg d'aquests deu anys, per les aules del Postgrau del UPF-IDEC han passat un total de 321 alumnes, dels quals un 67'48% treballa en relació amb la indústria de la música. Un 40% ho fa en el directe, un 15% en les noves tecnologies, la formació (15%), la música gravada (14%), mitjans de comunicació (5%), institucions culturals (5%) i editorials (5 %). Entre ells, es troben responsables i càrrecs executius de festivals com el Primavera Sound, Viñarock o In-edit, de segells com Altafonte o El Trèvol Rojo, de plataformes com Deezer, Verkami o Atrápalo; els fundadors de Cooncert o Festibox i tour managers i responsables de premsa d'artistes com Alejandro Sanz o Malú. 'Siguis músic, promotor, comunicador o emprenedor és essencial comptar amb una formació integral del negoci de la música que et permeti conèixer en profunditat des del funcionament de les companyies discogràfiques, management, consultors, editors musicals i promotores de concerts al procés de creació, el context empresarial, jurídic i social, així com els mecanismes de consum de la música com a producte', apunta Loscos. Una visió global necessària per a tot aquell que busca desenvolupar una carrera com a gestor d'empreses o companyies vinculades al negoci de la música.

Aniversari amb música al BARTS

Per celebrar els més de 10 anys d'existència del postgrau en Gestió d'Empreses en la Indústria de la Música, l’UPF-IDEC ha convocat el proper 30 de gener a tots els exalumnes i professors a un acte que combinarà una sessió de tarda de caràcter més acadèmica i professional amb conferències, espai de networking i borsa de treball a la seu de l'UPF-IDEC (Balmes 132) amb una part més distesa i festiva, ja a la nit, que inclou sopar i música en directe a la sala BARTS de Barcelona. David Loscos i Jordi Turtós, periodista i programador musical, obriran la sessió que comptarà amb les xerrades d'alguns alumnes com Pau Corbalán (cofundador de Cooncert), Ami Bondia (periodista, extour Manager d'Alejandro Sanz), Joaquín Fernández (fundador de Festibox) , Inés Guerrero (Altafonte Internacional), Tòfol Martínez (músic i educador), Marçal Lladó (cofundador Bank Robber Records) o Angel Navas (cofundador IndustriaMusical). I és que en aquests deu anys, el postgrau ha facilitat l'accés a través de pràctiques a 267 alumnes en més de 80 empreses com el Primavera Sound, Sony Music, Scanner FM, sala Apolo, The Orchard, Mercat Música Viva de Vic, entre d’altres . De fet, molts d'ells segueixen treballant allà després del període de pràctiques. ‘El contacte amb la indústria és essencial perquè contínuament demana nous professionals i nous talents i la Universitat ha de ser capaç de formar els gestors del seu model de negoci', apunta Loscos. Per això, el proper 30 de gener al UPF-IDEC s'habilitarà també espais de networking per sectors (viu, festivals, gravada, mitjans, editorial, artistes ...) així com una borsa de treball perquè les empreses difonguin les seves ofertes d'ocupació.

Ja a la nit, la celebració es trasllada a la sala BARTS amb concerts de grups i djs, tots ells també alumnes del postgrau. El cartell inclou grups emergents de la talla de Petrus (folk), el intimista Xevi Pigem, el magnètic Ghostly Enemies, o els multiculturals Superpendejos, així com els Djs Turista Bang Bang i Clay Barefoot, entre d'altres. Qualitat, sintonia i diversió garantida amb el segell UPF-IDEC.