Errors de comunicació política, segons Toni Aira

La coherència i la credibilitat és clau quan et dediques a la comunicació política. Això ho sap molt bé i ho repeteix als seus alumnes, Toni Aira, professor del Màster en Comunicació Política i Institucional de l’IDEC-Universitat Pompeu Fabra. ‘La credibilitat és un factor clau en comunicació. Per tant, si has defensat un argument repetidament, no pots després contradir-te amb les teves accions’.

A les seves classes, es debaten temes d’actualitat i s’analitzen casos concrets des de la perspectiva de la comunicació. Casos com la crisi interna del PSC o la investigació per frau fiscal a Jordi Cañas, de Ciutadans. ‘Són casos evidents. Pere Navarro (PSC) demana diàleg a Mas y Rajoy per la consulta però en canvi, no ho aplica al seu partit amb els seus crítics on imposa el seu criteri. O el cas de Cañas de Ciutadans, que reiteradament han demanat la dimissió dels polítics investigats o imputats però de moment, ell només ha renunciat a ser el portaveu del partit. Veurem què passa si l’imputen, i si es coherent i deixa també l’acta de diputat o no’.

El ‘buzz’ distorsionador

Un altre exemple d’errada comunicativa que apunta Toni Aira fa referència a les primàries del PSC a Barcelona. ‘Unes primàries s’organitzen com a estratègia política i comunicativa per obtenir visibilitat, mostrar cares noves, propostes noves, acaparar la mirada dels mitjans de comunicació cap als nous candidats, participar en els debats, tenir més presencia mediàtica, etc. Però en aquest cas, no ho estan aconseguint per la distorsió mediàtica provocada pel propi PSC amb tot el tema dels dissidents i el cas de la consulta’. Per Toni Aira,  és una errada estratègica de primer nivell. ‘Si el PSC de Barcelona busca, amb el procés de primàries, oferir una imatge d’obertura a la societat,  de regeneració de cares, de nous discursos i d’una manera de fer més democràtica… res li beneficia el clima tens que provoca, d’altra banda, l’actitud autoritària, les sancions, les represàlies i l’amenaça d’expulsió de la direcció al del PSC als seus diputats díscols.