Enric Picanyol: 'L'advocat del segle XXI ha de dominar el Big Data i les noves tecnologies'

'Internet ha canviat les nostres vides i també la nostra professió' adverteix l'advocat i soci de Cuatrecasas Gonçalves Pereira, Enric Picanyol, que ha inaugurat el Màster universitari en Advocacia de l'UPF-IDEC.

Sota el títol de 'L'emperador Lleó I al segle XXI', Picanyol ha ressaltat la responsabilitat del treball d'un advocat avui en dia. ‘Avui no són els exèrcits qui han de defensar els ciutadans, són els advocats i els juristes els qui tenen aquesta responsabilitat’. Passió, treball col·lectiu, vocació de servei i responsabilitat social són -per Picanyol- alguns dels atributs indispensables que ha de tenir un advocat encara que ha estat molt contundent sobre el futur de la professió. 'No tinc cap dubte que en un futur proper, la majoria de contractes que avui preparem els advocats dels realitzarà una màquina. A Google trobarem els diferents models o formularis i llavors què ens queda als advocats’, va preguntar.

Picanyol va tornar als atributs: intuïció, imaginació, passió, capacitat de comunicar i de negociar. Per això, no va dubtar a recomanar als joves llicenciats en dret a aprofitar el màster i les pràctiques professionals per aprendre al màxim les habilitats i l'exercici de la professió però va advertir: 'Avui tot està en el núvol, fins als procediments contractuals i les operacions més complexes. Però sense un bon coneixement de les noves tecnologies de la informació i el processament de dades no les trobarem o en trobarem un volum sobredimensionat. L'advocat del segle XXI viu en el món de les Noves Tecnologies i les ha de dominar’.

I va concloure: "Al segle XXI com a l'època de l'emperador Lleó I, l'advocat defensa l'Imperi amb passió. Avui treballa en equip amb un fort component internacional i en comptes de l'eloqüència de la seva paraula; utilitza, domina i inverteix en tecnologies de la informació i intel·ligència artificial. Aquestes són les seves eines que el fan tan important en la defensa de l'Imperi com els seus soldats. Així que posin passió, treballin en equip, internacionalitzessin i aprenguin bé les noves tecnologies'.
A la conferència inaugural van assistir Alejandro Sáiz, director del Departament de Dret de la Universitat Pompeu Fabra, Ramon Ragués, director acadèmic del Màster i el diputat del Col·legi d'Advocats de Barcelona, Jordi Navarro. 'El vostre accés a l'advocacia depèn d'aquest màster però el nostre objectiu és oferir-vos la màxima qualitat i orientació, amb els millors professors i professionals, les pràctiques en els millors despatxos i institucions i l'oportunitat per aprendre de veritat les habilitats de l'advocacia' , va apuntar Alejandro Sáiz.

El màster més demandat
El Màster en Advocacia de la Universitat Pompeu Fabra ha estat aquest any el màster més demandat. La Pompeu Fabra ha tancat les matriculacions d'aquest màster amb més de 200 alumnes, un 33% més que l'any passat. Això es deu, en part, al fet que la realització del màster és obligatòria per exercir després de l'aprovació de la Llei d'Accés a l'Advocacia encara que el Màster en Advocacia de l'UPF- IDEC fa ja cinc anys que s'imparteix, avançant-se així a l'entrada en vigor l'octubre de 2011 d'aquesta llei. El programa compta amb el suport de la Il·lustre Col·legi d'Advocats de Barcelona (ICAB) i dels principals despatxos professionals de Catalunya, (Cuatrecasas, Gonçalves Pereira, Garrigues, Uría Menéndez, Baker & McKenzie, KPMG i Roca Junyent). Els alumnes tenen l'oportunitat de fer pràctiques en aquests despatxos, així com també a la Fiscalia Superior de Catalunya entre altres institucions.