Els 5 elements claus del futur esperat a les empreses

15 Enero - 2015

Oriol Amat, catedràtic d’Economia Financera i Comptabilitat de la Universitat Pompeu Fabra, ha participat com expert en la jornada “Catalunya en el món 3.0. Síntesi i palanques de futur”, un dels últims actes de commemoració del Tricentenari, on experts de diferents àmbits analitzaven des d’un punt de vista social, econòmic, tecnològic i científic els vectors més importants que vertebraran el futur del país.

El professor de la UPF Barcelona School of Management va centrar la seva conferència en els elements claus determinants pel futur de les empreses. En aquest sentit, Amat va explicar que des del punt de vista del teixit empresarial en els propers anys es produiran un seguit de fenòmens que afectaran a les empreses i al model empresarial tal i com es coneix avui dia. Amat va parlar de:

• Una acceleració dels canvis de tots tipus, que faran que l'èxit de les empreses sigui cada cop més efímer.
  • Una reducció de la fidelitat dels clients, que cada cop canviaran de proveïdor de manera més ràpida en funció dels avantatges competitius que ofereixen les empreses.
  • Un augment del pes d'altres continents (Àsia, Amèrica, Àfrica) en detriment d'Europa.

Segons Amat, aquests fenòmens ho posaran cada cop més difícil a les empreses per seguir sent competitives. Per això, considera que serà fonamental desenvolupar estratègies que apuntin en les següents direccions:

• Apostar per la innovació creativa, per tal d'adaptar-se ràpidament als canvis tecnològics. Una estratègia fonamental serà la de treure profit del món d'internet i de les xarxes socials.
  • Apostar per l'excel·lència per a oferir al client major valor afegir, es a dir, més del que espera en cost, qualitat, termini d'entrega, prestacions, disseny...
  • Apostar per la internacionalització, per tal que l'empresa aconsegueixi ser local a tot el món.
  • Apostar per les persones amb plans de carrera i polítiques d'incentius que fomentin la fidelitat i el compromís amb les empreses.
  • Apostar per la prudència en temes financers, cuidant que no hi hagi excés de deute i limitant les polítiques de dividend.