El llibre blanc de la Música 2013, elaborat per l'IDEC-UPF, constata la caiguda de la música gravada a Espanya

La facturació de música gravada ha caigut en més de tres quartes parts des 2001 a l'actualitat.

La música com a expressió artística i creativa, ja sigui a través de la seva plasmació en enregistraments o sobre un escenari, té un pes específic del 0,49 per cent del PIB de l'economia espanyola. En concret, l'impacte econòmic de la indústria de la música a Espanya va ascendir al llarg de 2012 més de 5.058.000 d'euros, si sumem tant les activitats directes com les induïdes. Aquesta és una dels dades més significatives que ofereix el ‘Llibre blanc de la música a Espanya 2013’, un exhaustiu diagnòstic numèric de la realitat musical elaborat per IDEC-Universitat Pompeu Fabra. És el segon llibre blanc de la Música editat a Espanya. El primer d'aquesta naturalesa es remuntava a l'any 2005. Per a la seva renovació, Promusicae va apostar per l’aval de l'IDEC-Universitat Pompeu Fabra, sota la direcció tècnica de Tenzing Media, arran del seu postgrau especialitzat en Gestió d'Empreses de la Indústria de la Música, que enguany compleix la seva desena edició i que s'ha convertit en un referent nacional per a aquest sector.

El llibre revela que els formats digitals ja suposen al voltant del 46 per cent del negoci fonogràfic, però no serveixen per frenar la caiguda del sector com a conseqüència de la pirateria. En concret, els espanyols es van gastar en música gravada en 2012 un total de 141 milions d'euros, una xifra inferior en un 77,5 per cent a la que acreditava el sector al començament del nou segle.

El Llibre blanc de la música esmicola l'activitat econòmica vinculada a aquesta disciplina artística amb una minuciositat desconeguda fins ara en el sector.  Concretament, xifra l'impacte directe de l'activitat musical en 907 milions d'euros, mentre que l'induït és de 4.151.000 d'euros. Aquestes magnituds impliquen, en el més conservador dels càlculs, que la música frega el mig punt percentual en el Producte Interior Brut (PIB) espanyol.

Consulta aquí el Llibre Blanc de la Música