El Govern aprova l'estatut del mediador civil i mercantil

El Màster en Mediació professional de l'IDEC-UPF porta tres edicions formant els millors mediadors

El Govern espanyol ha donat aquesta setmana llum verda al reglament que regula la Llei 5/2012 de mediació en assumpte civils i mercantils. Després de més d'any i mig d’espera, el nou reglament introdueix per primera vegada un marc general aplicable a tot Espanya en quatre aspectes clau: la formació del mediador, la creació d'un Registre de Mediadors -dependent del Ministeri de Justícia-, l'assegurament de la seva responsabilitat, i la promoció d'un procediment simplificat de mediació per mitjans electrònics. ‘Per fi, aquest reglament és el tret de sortida perquè la Mediació definitivament s'implementi a Espanya no només en l'àmbit privat i civil sinó també l'àmbit mercantil i de l'empresa’, explica Javier Wilhelm, codirector del Màster en Mediació Professional del IDEC-UPF

Aquest és el tercer any que l'IDEC-UPF està formant professionals de la Mediació . 'A Catalunya des del 2009 tenim una llei vigent que regula i promou la mediació, i és una realitat per a moltes persones que ja l'han provat. Avui en dia molts jutges, advocats, notaris recomanen la mediació a les persones que tenen un conflicte, ja que aquesta els proveeix un mètode ràpid i econòmic per resoldre els seus problemes. I més econòmic en el sentit monetari però també en l'emocional', insisteix Wilhem.

'Fins ara la nostra intervenció es limitava als conflictes civils, familiars o comunitaris, però ara entrem també en l'àmbit de l'empresa: conflictes entre socis, entre empreses, amb clients o proveïdors, casos d’impagaments, etc... En definitiva, es tracta d'introduir la mediació a la cultura de les empreses, per intentar solucionar els problemes de manera amistosa sense arribar als jutjats’, afegeix Maria Munné, codirectora del Màster.

Pel que fa a la formació , el Màster de l'IDEC-UPF compleix amb escreix les pautes establertes pel nou reglament aprovat pel Govern pel que fa als continguts generals , la distribució d'hores pràctiques i teòriques -almenys un 35 per cent és pràctic -, o la durada mínima del curs -100 hores-. ‘Podem afirmar que no només complim els requisits mínims sinó que els superem en escreix el que garanteix la professionalitat dels nostres estudiants’.

Un convidat d’honor al Màster

El Mediador basc  Alberto Olalde va pronunciar una conferència als estudiants del Màster en Mediació Professional de l’IDEC-UPF sobre el llibre Los Ojos del Otro. Encuentros restaurativos entre víctimas y exmiembros de Eta.  Alberto Olalde ha estat un dels mediadors que va participar en l'organització i les trobades entre víctimes del terrorisme i els victimaris i membres de l'organització terrorista ETA. Aquest procés actualment es troba aturat per ‘interessos polítics’ com s'explica detalladament en el llibre. Per aquest motiu i amb la finalitat de  donar a conèixer els beneficis d'aquests encontres, ara fa dos mesos els mediadors van decidir sortir de l’anonimat i explicar la metodologia  del procés dut a terme.

La conferència de Olalde als alumnes del Màster en Medicació Professional de l’IDEC-UPF ha posat en debat temes d'interès per la formació dels mediadors i per la societat en general  com la capacitat de transformació de les persones i la capacitat de perdó.

Més informació: El Economista