El director de Nature inaugura el màster en Comunicació Científica

El passat 28 de febrer, a les 19.00 hores, Philip Campbell, director de Nature va impartir la conferència ?Communicating science to researchers, science\'s stakeholders and publics?, amb la que s?inaugurà la tretzena edició del màster en Comunicació Científica de l\'IDEC-UPF que dirigeix Vladimir de Semir, director de l\'Observatori de la Comunicació Científica (OCC) i professor del Departament de Periodisme i Comunicació Audiovisual de la UPF. Ferran Sanz va obrir l?acte, on també va intervenir Patrice Zagamé, director general de Novartis España.

Philip Campbell és director de la revista britànica Nature i de Nature Publications amb seu social a Londres. Amb anterioritat, Campbell ha ocupat càrrecs a diferents institucions oficials com ara l\'Oficina de Ciència i Innovació al Regne Unit, la Comissió Europea i l\'Institut Nacional de Salut (NIH) als EUA, sempre amb temes relacionats amb l\'impacte de la ciència en la societat. És membre del consell d\'administració del Càncer Research (Regne Unit); membre de la Reial Societat Astronòmica i de l\'Institut de Física. Va ser distingit amb el premi d\'honor com a doctor en ciències per la Universitat de Leicester.

L\'any 2007, la revista Nature?conjuntament amb la nord-americana Science , va ser mereixedora del Premi Príncep d\'Astúries de Comunicació i Humanitats, per ser el canal de comunicació més solvent que disposa avui en dia la comunitat científica internacional per donar a conèixer els més importants descobriments científics amb rigor i al mateix temps amb claredat, segons va manifestar el jurat.

La comunicació científica, un repte per a tots

La comunicació científica, entesa com el procés de transmissió i difusió públiques dels coneixements científics, ocupa un lloc clau en el desenvolupament de la societat. La ciència influeix en tots els aspectes de la vida humana: en l\'àmbit professional, lúdic, intel?lectual, en el de la salut, etc. Cal comprendre l\'abast de les noves tecnologies i els avenços en el coneixement: d\'aquesta manera augmenta la capacitat crítica dels ciutadans, tant pel que fa a les petites decisions quotidianes com en els diferents àmbits professionals, sense oblidar el debat ètic i les seves relacions amb les grans qüestions. La forma com es difonen els nous coneixements i els agents responsables d\'aquesta comunicació són determinants a l\'hora de configurar les opinions i actituds públiques respecte de la ciència.

El màster en Comunicació Científica, Mèdica i Mediambiental està dirigit per Vladimir de Semir, periodista, professor i director de l\'Observatori de la Comunicació Científica (OCC) de la Universitat Pompeu Fabra i compta amb el patrocini de l\'Institut Novartis en Comunicació en Biomedicina. Té com a objectiu proporcionar les aptituds necessàries per gestionar el procés de comunicació social de la ciència. La finalitat última no és altra que garantir la difusió dels coneixements científics i el seu impacte social . En un context de transició de la societat industrial vers l\'anomenada societat del coneixement , la comunicació científica, entesa com el procés de transmissió i difusió públiques dels coneixements científics, influeix en múltiples aspectes de la vida humana.

El màster en Comunicació Científica, Mèdica i Mediambiental explica les claus d\'aquesta transmissió del coneixement, com es genera i es gestiona. Per fer-ho, analitza les fonts d\'informació científica; les seves formes de transmissió; les relacions entre els experts, les indústries tecnològiques i la societat; el impacte social dels descobriments; els problemes ètics associats, i la percepció pública de la ciència.