L'e-commerce dóna la benvinguda a la Realitat Augmentada

• Sectors com l'esport, l'arquitectura, la medicina i la moda ja estan invertint en aquesta tecnologia després de comprovar que millora espectacularment els resultats de venda

Si hi ha una tecnologia emergent que pot tenir un gran impacte en els negocis, especialment, en tot el comerç electrònic en els propers anys, aquesta és la Realitat Augmentada. La Realitat Augmentada consisteix a combinar el món real amb el virtual mitjançant un procés informàtic que permet poder visualitzar en temps real models 3D amb diferents graus d'inmersividad i crear tot tipus d'experiències interactives. Catàlegs de productes en 3D, emprovadors de roba virtual, disseny d'espais arquitectònics... 'Fa uns anys aquesta tecnologia era molt cara però avui en dia, gràcies a la democratització de les eines i els codis oberts, és molt més assumible i està avançant a gran velocitat ', explica Francis Casado, professor d'aplicacions i serveis mòbils a la Universitat Pompeu Fabra i soci fundador de Mobile Media Content, una empresa especialitzada en introducció d'aplicacions que fan servir realitat virtual i 3D al mercat, amb Ticketing3D com a producte referent.

Casado va impartir una conferència sobre realitat virtual i comerç electrònic a la UPF Barcelona School of Management, coorganitzada amb la Unitat d’Innovació-UPF Business Shuttle que fa d'incubadora per moltes starts-ups, entre elles, la de Francis Casado. 'Es tracta ja no només de crear experiències per a l'usuari, sinó d'aportar solucions, detectar errors, reduir els temps en els processos de venda i fins i tot generar noves línies d'ingressos per a les empreses'. Sap del que parla. La seva empresa Mobile Media Content desenvolupa solucions de visualització 3D interactives mitjançant l'ús de tecnologies de videojocs per generar reproduccions realistes d'espais. 'Amb els plànols arquitectònics vam construir virtualment el nou estadi de futbol de San Mamés abans que l'estadi estigués construït i això ens va permetre revisar la visualització de cadascun dels 52.000 seients i vam comprovar que diverses localitats tenien oclusions visuals, a més d'identificar diverses dotzenes d'espais buits on situar nous seients, vam detectar problemes d'escales, d'accessibilitat, de protecció i això li va permetre al club rectificar a temps", ha explicat.

Mitjançant la simulació virtual, el Club esportiu va aconseguir recol·locar els seus socis en només 3 mesos i amb un alt grau de satisfacció. El procés de venda d'entrades és un altre dels seus objectius gràcies a la seva eina Saas Ticketing3D. 'Quantes vegades has comprat per internet una entrada per un esdeveniment esportiu, un concert o pel teatre i en arribar has descobert que la posició no és l'esperada o té mala visibilitat? Això ho solucionem amb els simuladors en 3D que et permeten navegar pel recinte, comprovar la vista des de qualsevol seient, fer passejades interactius, etc...'.

Sector emergent

Casado no té cap dubte que la realitat virtual ha arribat per revolucionar el comerç electrònic. 'Les possibilitats dels entorns de simulació a través de tècniques de realitat virtual i realitat augmentada permet no només millorar els sistema de compra-venda sinó fins i tot millorar els processos de disseny del producte'. Les empreses veuen en la realitat augmentada una forma de diferenciar-se de la competència, oferint a l'usuari la possibilitat d'accedir a experiències visuals impactants, però no només això, el gran avantatge que ofereix la realitat augmentada és l'opció d'experimentar i comprovar ràpidament el resultat, fet que apel·la a l'emoció, redueix el temps de decisió de la venda i també la taxa de devolució, especialment en entorns de venda per internet. El món de l'esport i el lleure, especialment estadis de futbol i teatres, ja ho han incorporat. Altres sectors com l'arquitectura o la moda també hi treballen. 'Imagina mostrar-li al client en temps real el resultat del disseny d'una nova oficina, fer les modificacions que desitgi a l'instant, oferir-li l'oportunitat de veure en una primera visita com quedarà la seva casa en imatges 3D, el mobiliari, la piscina o fins i tot com li escau un vestit mitjançant emprovadors virtuals', afegeix Susana Domingo, de la Unitat d'Innovació-UPF Business Shuttle.

Sens dubte, les possibilitats són infinites i encara inimaginables. 'També la medicina ho està incorporant per veure el resultat de les pròtesis aplicades a l'usuari'. És evident que és un sector clarament en expansió on cada vegada més es requereixen noves eines i més professionals'. Mobile Media Content ja ha tancat la seva primera ronda de finançament, per valor de 400.000 euros, i el negoci segueix creixent.