Lliçó de Diego San José, guionista de Ocho Apellidos Vascos, sobre els sketchs de comèdia i els límits de l'humor

'La comèdia toca la porta de tot el malvat que hi ha dins nostre’, assenyala Diego San José només començar la classe del postgrau en Guió Televisiu que s'imparteix a l’UPF-IDEC, en col·laboració amb la productora El Terrat. 'No hi ha humor sobre allò que surt bé, sobre el guanyador o sobre el qual s’emporta la noia. Riem del qui cau, del qui fracassa i ens riem perquè no ens passa a nosaltres. Aquest riure que ens surt és la mala persona que portem dintre. Socialment la tenim domesticada però de vegades apareix, no ho podem evitar i ens en riem dels altres', afirma.

Diego San José, guionista juntament amb Borja Cobeaga de Ocho Apellidos Vascos, va parlar els alumnes del postgrau sobre comèdia i sobre els límits de l'humor. La burla és cruel, ataca els indefensos i no m'agrada. Ara bé, no ens enganyem, la comèdia només hi és quan hi ha humiliació. Si caus a casa sol i ningú ho veu, no és comèdia. Només quan hi ha públic i hi ha humiliació es converteix en comèdia '. Va parlar dels sketchs de comèdia i la seva pròpia experiència com a guionista en els programes de televisió com "Vaya Semanita", "Qué vida más triste", "La noche de José Mota" o "El Intermedio" i el seu salt al món del cinema amb "Pagafantas", "No controles" i "Ocho Apellidos Vascos", la pel·lícula més taquillera de la història del cinema espanyol.

Reconeix que li ha anat bé. Juntament amb Borja Cobeaga acaben de publicar la novel·la 'Venirse arriba' i estan treballant en la segona part de Ocho Apellidos Vascos que, en aquesta ocasió, se centrarà en el punt de vista dels bascos sobre Catalunya. Però lamenta la manca de canals que té la professió. 'No hi ha ofertes a Infojobs per a guionistes d'humor ni llistes específiques a les oficines de l'INEM però l'humor i la comèdia és universal i sempre hi ha oportunitats i feina, encara que costi trobar-les'.