Cristina Morales guanya la III edició de la Beca en creació literària Han Nefkens-UPF-IDEC

• El jurat, format per Elvira Navarro, Eloy Fernández Porta i Miguel Serrano Larraz, s'ha reunit avui, dijous 14 de maig.
  • La beca comprèn el cost del Màster de Creació Literària a l'UPF-IDEC, un sou d'uns 1.300 euros mensuals al llarg de tot un any per escriure la novel·la i la seva posterior publicació.
  • Aquesta beca és una iniciativa conjunta de la Fundació Han Hefkens i la Universitat Pompeu Fabra creada el 2012 per fomentar la publicació d'obres literàries.

El jurat de la III Edició de la Beca Fundació Han Nefkens i l’UPF-IDEC (Universitat Pompeu Fabra) ha decidit atorgar el premi a la granadina Cristina Morales pel seu projecte 'El buen estilo'.

El jurat ha valorat la solidesa i originalitat de la seva proposta, així com els seus mèrits literaris, la seva ambició creativa i la seva capacitat per llegir críticament en present, utilizant els mecanismes de la novel·la històrica.

Cristina Morales és llicenciada en Dret per la Universitat de Granada i la Nehru University de Nova Delhi. Ha estat inclosa en diverses antologies de jove narrativa espanyola. El seu últim llibre publicat és Malas palabras (Lumen, 2015). La beca atorgada, única d’aquestes característiques a tot Espanya, comprèn una aportació econòmica de 15.600 €, la matrícula al Màster de Creació Literària a l'UPF-IDEC (Universitat Pompeu Fabra) i la publicació de l'obra resultant a l'Editorial Candaya, amb el compromís de compra de 500 exemplars per part dels promotors de la beca. Després de conèixer el veredicte, Cristina Morales ha dit: 'El meu agraïment total perquè em permetrà escriure despreocupadament, durant el període de durada de la beca, el meu projecte, que indaga en el segle XIX, la formació de l'estat i aquestes grans contradiccions polítiques".

En aquesta tercera edició es van presentar 140 projectes, procedents sobretot d'Espanya (66), però també de Mèxic (19), Argentina (15), Colòmbia (13), Veneçuela (10), i en menor mesura de Xile, Uruguai , Cuba, Costa Rica, Bolívia, Equador, Brasil i els EUA. Destaca que, pel que fa als temes tractats, han estat recurrents la crisi, l'atur i la precarietat, entre d'altres.

La beca, impulsada per la Fundació Han Nefkens i el Màster en Creació Literària de la Universitat Pompeu Fabra, amb la col·laboració de l'Editorial Candaya, s’adreça a escriptors de qualsevol nacionalitat, amb llicenciatura universitària, que presentin un projecte original i inèdit, escrit en llengua castellana. Només poden optar a la beca escriptors nascuts després de l'1 setembre 1979.

La primera edició de la beca la va guanyar el jove escriptor mexicà Eduardo Ruiz Sosa i la seva novel·la "Anatomia de la memòria" (Candaya, 2014) ha tingut una excel·lent recepció crítica. A la fi de 2014 va ser elegit entre els 20 escriptors mexicans menors de 40 anys que han representat al seu país en l'Any de Mèxic en el Regne Unit, que es celebra aquest any. En paraules de l'autor: "Més enllà de la possibilitat de passar un any dedicat exclusivament a la lectura i l'escriptura, el veritablement valuós és que he pogut conèixer a persones que ara són indispensables per a mi, i he viscut experiències inoblidables". La segona edició la va guanyar el jove escriptor madrileny Matías Candeira, que després de cursar el màster, ha finalitzat l'escriptura de la seva primera novel·la, que es publicarà a finals d'aquest 2015. Candeira ha manifestat: "La beca de la Fundació Han Nefkens i el màster de Creació Literària m'han regalat una segona vida, i temps de sobres per perseguir l'únic somni veritable: aixecar-me als matins, fer-me el primer cafè i escriure fins que se'n va la llum".

La Fundació Han Nefkens i el Màster en Creació Literària de la Universitat Pompeu Fabra es comprometen a seguir col·laborant en el suport a la creació artística de qualitat amb la convocatòria d'una nova beca.