Els consells d'Edmundo Paz a joves escriptors

Edmundo Paz-Soldán Àvila va néixer a Cochabamba, Bolívia, el 1967. El 1990 apareix el seu primer llibre de contes: Las máscaras de la nada. El 1992 apareix la seva primera novel·la, Días de papel, que li va atorgar el premi bolivià Erich Guttentag.

El 1997 va obtenir un doctorat en Llengües i Literatura Hispana per la Universitat de Berkeley. És columnista de temes de cultura i política al diari xilè La Tercera. També ha escrit per a mitjans com El País, The New York Times, Time i Etiqueta Negra. Des de 1991 resideix als Estats Units, on és professor de Literatura llatinoamericana a la Universitat de Cornell.

Edmundo Paz va impartir la conferència inaugural 'Consells a un jove escriptor’ del Màster en Creació Literària de la UPF Barcelona School of Management. 'Un dels consells que més m'han servit ha estat el de TS Eliot que deia que un no s'ha de deixar influir per un autor que li agradi molt, sinó que l’ha de directament robar, copiar i saquejar'.

Robar els relats d'un altre autor?, es preguntaven els alumnes. Edmundo Paz va continuar: 'Jo amb 13 i 14 anys no tenia idees pròpies, llegia novel·les d'Agatha Christie i el que feia era copiar-la, plagiar-la directament. De les seves novel·les de 200 pàgines, feia contes de 10 pàgines i tenia sort que els meus amics no llegien l’Agatha Christie. Però de tant escriure, tant copiar les seves trames, va arribar un moment que, sense adonar-me'n, jo ja podia escriure les meves pròpies històries i donar-li aquest suspens que tant admirava en l’Agatha Cristie. I així vaig començar a tenir els meus propis contes'. Sense voler -va explicar l'escriptor- aquest exercici de plagi amb els autors que li agradaven –va citar Borges i Cortàzar entre d'altres- li van formar el seu propi estil, el van convertir en l'autor que és avui. 'El meu consell és que no us faci por l’etern debat sobre influència, apropiació indeguda o plagi. Jo penso que com a punt de partida per a la imaginació és bo aprendre dels mestres i que us ajudarà a desenvolupar el vostre propi estil. Així que robeu, robeu sense por'. Com va dir TS Eliot: 'Els poetes immadurs imiten; els poetes madurs roben; els dolents fan malbé el que roben, i els bons ho converteixen en una cosa millor'.

Els 10 consells d'Edmundo Paz:

Creu en un mestre. Roba i aprèn a camuflar el robatori.
• Agafa els teus personatges de la mà i porta'ls fermament fins al final.
Perd el pudor.
Aprèn les regles per després desaprendre-les.
Passeja pels gèneres.
Aprèn a explicar diverses històries alhora.
Crea un món de ficció, una mitologia no necessàriament coherent amb la realitat sinó amb el món de ficció que estàs creant.
Reescriu, presta atenció a l'estil: Juga't la vida a cada frase.
Deixa descansar el text.
Escull des d'on explicaràs la història: importància del punt de vista.