'Piura amb Ciència' s'emporta el premi Gutenberg de comunicació científica

Piura con Ciencia és un projecte de divulgació científica de la Universitat de Piura (Perú) que es va iniciar fa tres anys per tal de promoure l'interès per la ciència i la tecnologia entre la societat a través de tallers basats en activitats quotidianes. Durant tres anys, han realitzat tallers i jornades amb activitats variades que han aconseguit captar l'interès de milers de persones de la regió de Piura. 'Al principi vam jugar amb la creativitat plantejant temes científics com els misteris del cervell, experiments de reciclatge, ceviche científic o molècula d'ADN gegant i treballant amb voluntariat', va explicar Alejandra Ruiz Lleó, guanyadora del premi Gutenberg a l'èxit en comunicació científica 2017. En tres anys, Piura amb Ciència s'ha convertit en un referent en divulgació científica descentralitzada (fora de la capital) amb més de 300 voluntaris, 18 escoles participants i un pressupost que ha augmentat un 500%. 'Moltes de les iniciatives que realitzem les vaig aprendre aquí, al Màster i el Campus Gutenberg', ha explicat Alejandra Ruiz, antiga alumna del Màster en Comunicació Científica. 'El que fem és recollir algunes de les idees que es comparteixen aquí i adaptar-les a la nostra regió complint amb allò de 'pensar en global, actuar en local'.

El projecte de Piura amb Ciència ha estat el més votat entre els participants del Campus Gutenberg que es va clausurar ahir després de dos dies de tallers, conferències, debats i presentació de projectes de divulgació científica. Més de 400 experts en ciència i comunicació, reunits a la UPF Barcelona School of Management, van compartir idees, projectes i reflexions. A més del premi al projecte més reeixit, es va votar també el premi 'Pífies i lliçons apreses' Gutenberg 2017. 'Es tracta de compartir no només els projectes d'èxit sinó també els fracassos perquè tots puguem aprendre dels errors, de les lliçons apreses', ha explicat Carolina Llorente, coordinadora acadèmica del Màster. I en aquest àmbit es va reconèixer al projecte Atomitza't, presentat per Jordi Díaz de la Universitat de Barcelona. 'Atomitza't és un taller de nanotecnologia per a nens. 'Em vaig arriscar i vaig decidir fer-ho per a adults amb un actor teatral que amenitzava el taller. Va resultar un fracàs de públic i de participació i vaig aprendre que cada activitat té el seu públic i que cal provar formats i arriscar però sense oblidar-nos de a qui estem transmetent el missatge', ha apuntat Díaz.

La cloenda del Campus Gutenberg va servir també per retre homenatge a Vladimir de Semir, qui després de més de 20 anys deixa la direcció del Màster en Comunicació Científica, tot i que seguirà vinculat a la docència i les aules. Un vídeo commemoratiu amb testimonials de professors, alumnes i ex alumnes de diferents edicions del programa va servir per evidenciar que el Màster de la UPF Barcelona School of Management i el Campus Gutenberg són més que una escola de periodisme científic, són tota una comunitat.