Salut Pública inclou el Chikungunya al sistema de malalties de Declaració Obligatòria

• 'El risc en el nostre entorn radica en la presència d´un dels vectors que pot transmetre el virus, el mosquit tigre’, explica Mireia Jané, professora del Postgrau i subdirectora General de Vigilància i Resposta a Emergències de Salut Pública

El primer contagi de chikungunya no importat a Espanya el passat mes d’agost ha fet saltar les alertes i ha accelerat la decisió del Govern català, a petició de Salut Pública, qui aquesta mateixa setmana ha aprovat el decret per incloure 18 noves patologies al registre de malalties de declaració obligatòria, segons han explicat per al Postgrau en Salut Pública de la UPF Barcelona School of Management els responsables de l’Agència de Salut Pública de Catalunya. ‘Una malaltia de declaració obligatòria és una malaltia que és requerit per llei que sigui reportada a les autoritats governamentals. L’avís i la confrontació de la informació permet a les autoritats controlar la malaltia, i proporciona una alerta primerenca de possibles brots’, explica el doctor Antoni Mateu, secretari de Salut Pública.

L’Agència de Salut Pública de Catalunya farà el seguiment de 64 malalties de declaració obligatòria, entre les quals hi ha el chikungunya, el dengue i altres malalties transmeses per vectors com les arbovirosis. ‘La infecció per virus Chikungunya provoca símptomes semblants als de la malària, com febre alta, exantema en pell i dolors articulars, que poden durar mesos; cal tenir-la present quan es viatja a zones endèmiques. El risc en el nostre entorn radica en la presència d´un dels vectors que pot transmetre el virus, el mosquit tigre’, explica Mireia Jané, professora del Postgrau en Salut Pública de la Universitat Pompeu Fabra i subdirectora General de Vigilància i Resposta a Emergències de Salut Pública.

Des de l’1 de maig del 2015 s’han confirmat a Catalunya 35 casos de les 49 sospites compatibles amb malaltia produïda per virus Chikungunya. Tots els casos són importats, tenen antecedent d’haver estat a l’Amèrica Central ( majoritàriament a Hondures i Equador) a zones on la transmissió del virus és activa i d’haver estat picats per mosquits durant la seva estada. El 24% dels quals han arribat a Catalunya en fase de convalescència mentre que el 76% han arribat en fase virèmica. No obstant això, la imparable expansió del mosquit tigre (Aedes albopictus) que es el que transmet malalties com el dengue, la febre groga o el chikungunya i el fet que França, Itàlia i ara Espanya hagin registrat casos de contagi autòctons de Chikungunya ha fet que les Unitats de Vigilància Epidemiològica de Salut Pública considerin prioritari incloure-la com a malaltia de declaració obligatòria. ‘Les infeccions per virus que es transmeten per la picada de vectors tenen un gran potencial d´expansió, atesa la facilitat i rapidesa de difusió a la població, que fa que siguin molt difícils de controlar, com va ser el cas del brot pel virus del chikungunya a Itàlia l’any 2007, amb més de 300 afectats’, recorda la doctora Jané.

De moment, a Catalunya es manté actiu el període de vigilància de casos de Dengue i Chikungunya establert al Protocol per a la vigilància i el control de les arbovirosis transmeses per mosquits fins al 30 de novembre. L´Agència de Salut Pública de la Generalitat  de Catalunya ha fet públiques recomanacions i mesures de prevenció i ha difós un vídeo divulgatiu sobre la prevenció del mosquit tigre.

Les principals mesures de prevenció per a les picades de mosquits en general i del tipus Aedes en particular són: eliminar els llocs on aquests insectes es reprodueixen: dipòsits d’aigua (naturals i artificials), aplicar repel·lents a la pell i utilitzar peces de roba de colors clars, que cobreixin la major part de la superfície del cos.

La salut pública és un àmbit professional multidisciplinari que ha anat adquirint protagonisme en els darrers anys. La darrera Llei de Salut Pública la defineix com el conjunt organitzat d'actuacions dels poders públics i de la societat en conjunt amb l'objectiu de protegir i promoure la salut de les persones, prevenir les malalties i encarregar-se de la vigilància de la salut. L’Agencia de Salut Pública de Catalunya i la Universitat Pompeu Fabra col·laboren des de fa anys en capacitar els professionals mitjançant el Postgrau en Salut Pública que s’imparteix a la UPF Barcelona School of Management.