Challenge Garage: el resultat d’apropar joves amb idees innovadores al món empresarial

‘Temps per pensar i una mirada fresca i no contaminada’, això és el que les tres empreses participants en el Challenge Garage 2013 de l’escola de negocis de la Universitat Pompeu Fabra, la Barcelona School of Management, han coincidit a valorar com la principal mancança  amb que, en ocasions, es troben les companyies a l’hora d’innovar.

Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), CaixaBank y Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles, S.A. (CAF) han estat les tres empreses participants en aquesta innovadora acció formativa que precisament té per objectiu omplir aquest buit que plantegen les empreses a la vegada que vol apropar els joves estudiants dels Masters of Science a l’empresa perquè mitjançant el ‘learning by doing’ treballin reptes reals empresarials. ‘De vegades, les empreses estem tan immerses en el nostre dia a dia que una mirada externa i fresca com la d’aquests joves estudiants t’aporta una visió diferent i la possibilitat d’explorar nous camps’, assegura Miguel Angel Dombriz, responsable de Nous Negocis de FGC.

Targetes electròniques per viatjar als Ferrocarrils de la Generalitat

La presentació dels projectes guanyadors del Challenge Garage va començar amb Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya. Laura Bayona, Mariona Gonzàlez y Maria Ivanova van proposar substituir els actuals tiquets de viatge de paper per targetes electròniques. ‘Creiem que té molts beneficis: des d’estalviar paper i poder oferir al client serveis addicionals durant el trajecte perquè aprofiti el temps fins a disposar d’un registre de l’usuari que permeti a la companyia conèixer millor els clients, els seus hàbits i necessitats que tenen a fi de fidelitzar-los’, explicaren. Aquesta targeta a més a més del trajecte podria oferir serveis cointercanvis lingUístics, espais de reunió, continguts d’interès, esmorzars en mà o fins i tot una xarxa social perquè els usuaris dels viatges més llargs poguessin interactuar i compartir interessos’. Dombriz va avançar que FGC ja està treballant amb la idea d’una smart card. ‘El que m’ha semblat molt interessant és aquesta proposta de treballar per conèixer més el nostre usuari. Habitualment treballem per l’eficàcia, la funcionalitat o la puntualitat del servei però és cert que tenim poc coneixement de qui és i què necessita el nostre usuari més enllà del servei ferroviari’, afegí. En agraïment, les tres estudiants del Master of Science en International Business rebien de la mà de Ferrocarrils un prototip dels seus combois, un element simbòlic que guardarà per sempre els esforços vessats i la satisfacció de la feina feta.

Plataforma interactiva per atraure partners

El segon projecte guanyador tenia com a protagonistes tres nous estudiants: Muhittin Volkan Erinç i Burçin Olçer, tots dos de Turquia, i Jeroni Parramón de Barcelona. Tots tres  van presentar un projecte de caire més tecnològic a CAF: crear una plataforma interactiva que faciliti l’accés a nous partners potencials o empreses on invertir. La plataforma està pensada perquè mitjançant un sistema de filtres afavoreixi a CAF la detecció de projectes interessants. ‘Estem força satisfets del resultat. Ha estat molt interessant especialment pel fet de poder treballar reptes reals per a empreses reals a temps real enlloc de simular casos pràctics a l’aula’, argumentaven Volkan Erinç i Jeroni Parramón. Aquesta característica és precisament el gran tret diferencial que aporta el Challenge Garage. ‘Es el que anomenem learning by doing, res millor per l’aprenentatge que la pràctica de reptes reals perquè això t’obliga a tenir en compte els condicionants del mercat i de la societat del moment’, explica el tutor del Challenge, Fernando López Mompó.

Xarxa de crowdfounding per a Caixa Bank

El tercer projecte el va defensar Andrea López davant de CaixaBank amb una valenta proposta de crear una xarxa pròpia de crowdfounding per l’entitat bancària. Amb l’objectiu d’apropar els joves a l’entitat, aquesta xarxa permetria el jovent presentar els seus projectes empresarials als clients de l’entitat perquè siguin els clients qui els valorin i apostin o no per invertir-hi els seus estalvis. ‘CaixaBank pot esdevenir l’entorn ideal per connectar projectes d’start-ups i possibles inversors amb capacitat de finançament’, argumentava l’Andrea.

Ana Valenzuela, degana de la Barcelona School of Management, es mostrava satisfeta dels resultats d’aquesta segona edició del projecte de l’escola de negocis de la UPF. ‘Idees fresques, cooperació i creativitat són els valors estratègics que pretén aportar el Challange de manera que els estudiants puguin  treballar reptes empresarials concrets des d’una visió multidisciplinar’. A través del Challenge Garage, es pretén apropar els alumnes a la realitat del món empresarial, cada cop més interessada amb la formació i preparació dels joves.   En aquest sentit, el Challenge Garage és una oportunitat única ja que s’adreça als alumnes dels set Masters of Science que imparteix la Barcelona School of Management, el 85% dels quals són estrangers. ‘Un Màster of Science està dissenyat especialment per a joves llicenciats que busquen una especialització formativa i al mateix temps adquirir una nova manera de treballar i d'aportar al món del management, des de la transversalitat, l'analítica i el suport científic i aquests valors són cada cop més demandats després en el mercat’, explica el director acadèmic de la Fundació privada Institut d’Educació Contínua de la Universitat Pompeu Fabra, Daniel Serra.