César Fuentes: 'Ens interessa veure com Catalunya ha pogut generar, en un ambient de crisi, recursos per a la innovació i el desenvolupament local'

Funcionaris del Perú debaten aquests dies a la Barcelona School of Management (UPF) els errors i encerts de la descentralització local i l'Estat d'Autonomies.

L'Ajuntament de Barcelona i de Rubí, el centre d'emergències 112 de Reus, el Barcelona Activa o l'empresa de innovació tecnològica INDRA són algunes de les visites realitzades pel Seminari Internacional de Gestió Pública, que imparteix la Barcelona School of Management de la Universitat Pompeu Fabra per a la prestigiosa escola de negocis ESAN de Perú.

El seminari compta amb 16 funcionaris públics de Perú de càrrecs mitjans i alts l'Administració Pública interessats a conèixer com es va desenvolupar la descentralització municipal i autonòmica a Espanya i concretament a Catalunya. ‘Espanya i en particular Catalunya tenen una àmplia experiència en la gestió de recursos autonòmics i locals i volem conèixer com els ajuntaments han pogut generar, fins i tot en un ambient de crisi, recursos per a la innovació i el desenvolupament de l'empresa a nivell local', explica César Fuentes, professor de l'àrea d'Economia i Finances de la Universitat ESAN.

El gran desafiament del Perú en els propers anys és precisament passar d'un Estat tradicionalment centralitzat i concentrat a un Estat més obert i descentralitzat, basat en les Regions i els municipis. Els seus reptes - explica el professor Fuentes- es fixen en quatre àrees: l'educació pública, la salut pública, la seguretat ciutadana i la seguretat externa. 'El que veiem i és molt interessant per a nosaltres és l'esperit innovador que tenen els ajuntaments aquí. Hem vist exemples d'aliances publico privades interessants i hem descobert que els municipis aquí són i han estat molt pro actius a l'hora de posicionar-se com un lloc d' inversió i desenvolupament local'.

Després de les visites, debaten a l'aula els models emergents de gestió pública, l'aplicació de les noves tecnologies en el eGoverment, les polítiques de promoció econòmica o d'innovació tecnològica... En definitiva, la definició de les estratègies d'intervenció pública. La retrospectiva fins a 20 anys a Catalunya els permet ara conèixer errors i encerts que els siguin utilitat per a la seva implantació al Perú.