El professor Oscar Elvira explica les causes de la caiguda de l'Ibex

L'Ibex ha registrat els mínims anuals fins enfonsar-se per sobre del 2%. El pànic s'ha apoderat dels inversors i l'índex espanyol és el més castigat de les places europees. A què es deu? Què està passant als mercats? ‘El mercat de capitals, i més concretament el de renda variable, normalment és un indicador avançat de l'economia. Els inversors intenten comprar i vendre a un preu just. En moments de confiança en l'economia i en les empreses es genera una eufòria que impulsa els mercats, però en els moments d'incertesa es deixa pas a la por, i en dies com ahir i avui... al pànic’, explica el professor del Master Universitari en Banca i Finances de la UPF Barcelona School of Management, Oscar Elvira.

Davant d'aquesta situació, què cal fer? 'Abans de res calma', afirma el professor. 'En realitat, el mercat que és sobirà té por. S'està veient com les matèries primes cauen a plom. Per exemple, si observem el petroli, el barril Brent està a 83 dòlars (després que el 23 de juny estigués a 113). Això vol dir que hi ha desconfiança en les empreses europees, hi ha preocupació sobre el creixement mundial ja que els països emergents creixen a un ritme menor i amb inflacions elevades. Les últimes dades macroeconòmiques d'Alemanya, Estats Units i la Zona Euro no són encoratjadores. Són preocupants, i confirmen el temor: estem en una possible nova recessió’.

Segons Elvira, l'economia no creix al ritme previst. 'És a dir, al ritme necessari per retornar la quantitat de deute tan elevada que té la majoria d'estats desenvolupats. Si, a més, hi sumem el fet que Grècia pugui abandonar el programa d'assistència financera que li ha ofert la Zona Euro i pugui incomplir els seus objectius econòmics de retornar el deute i, a més a més, sorgeixen nous casos de ebola als Estats Units, el desànim s'accentua'.

Què passa si hi ha desànim? 'L'efecte és el següent: en primer lloc, els índexs borsaris com l'IBEX35 o l'Eurostoxx s'enfonsen. En dos dies un 8% acumulat. El mercat de deute, la prima de risc, que mesura l'excés de rendibilitat que un inversor exigeix ??a un títol emès per l'estat espanyol, s'eleva fins als 161,2 punts bàsics (després d'estar a 106,84 punts l'19 de setembre), amb la rendibilitat del bonus espanyol a deu anys en el 2,415%. I això genera pesimisme i aquest pessimisme, s'estén a altres mercats europeus.

I com ens afecta? 'A Espanya els valors més castigats són els valors cíclics, intensives en capital com les constructores, i els bancs. El que reflecteix avui el mercat és nerviosisme davant un futur poc encoratjador. El fantasma de la deflació, d'una època de tipus baixos, de poc creixement econòmic, i sobretot de poca confiança en les mesures que prenguin els governs per fomentar el creixement econòmic, un cop les autoritats monetàries (Bancs Centrals) ja han donat facilitats de finançament i estímuls monetaris com l'emissió de moneda, compra de bons i baixada dels tipus d'interès a prop del zero. Cal no oblidar que a les borses es negocien preus d'accions, que són les parts alíquotes del capital social d'una empresa, i que les baixades no afecten directament als recursos propis de les empreses, però, s'aconsegueix que els principals ràtios fonamentals, com el PER (Preu/Valor Comptable) s'abarateixen i es fan més atractius, especialmente si ho  comparen amb altres alternatives d'inversió, que donen una rendibilitat del zero per cent. És moment de pensar i no deixar-se portar pel pànic que es respira al mercat en un dia com avui. Abans de res, calma’, conclou el professor.