Un cas d'empresa de la UPF Barcelona School of Management obté el tercer premi d’ASEPUC

El cas d’empresa ‘Guissona’ elaborat pels professors Oriol Amat i Martí Guasch pel màster de Direcció Financera i Comptable de la UPF Barcelona School of Management ha guanyat el tercer premi del Concurs de casos de l’Associació Espanyola de Professors Universitaris de Comptabilitat (ASEPUC).

ASEPUC va crear aquest premi per fomentar la qualitat educativa dels Màsters en Comptabilitat i Auditoria de Comptes a Espanya i contribuir a pal·liar l’escassetat de materials pràctics, especialment de casos d’empresa, del nostre país. ‘Moltes escoles de negocis treballen amb casos d’empresa produïts per Harvard o altres universitats però no són productores de casos. L’aposta de la UPF Barcelona School of Management és comptar amb material didàctic propi i de qualitat, plenament actualitzat i proper, ja que malgrat que els problemes empresarials poden ser comuns, es demostra que la implicació i l’interès de l’alumne és major si coneix i sent proper el cas amb que es treballa’, explica el professor Oriol Amat.

El cas ‘Guissona’ està centrat en l’èxit assolit per Grup Alimentari Guissona qui, des que va començar la crisi al 2007, ha incrementat les vendes, la facturació i la plantilla en 726 treballadors. L’any 2013 va tancar l’exercici amb un nou record de facturació assolint els 1.467 milions d’euros.  ‘Es evidentment un cas d’èxit empresarial i el que discutim amb els alumnes són les causes, el model de negoci, la cadena de valor …’, apunta Amat.

El treball del professor és la cerca d’informació i preparació del cas i l’orientació en el procés de discussió, una tècnica d’aprenentatge que s’ha demostrat molt eficaç pels estudiants. ‘Es tracta d’una tècnica activa basada amb el learning by doing on l’alumne no és limita a obtenir uns coneixements sinó a participar i desenvolupar les seves capacitats per trobar solucions als problemes, treballar des d’un enfoc professional casos reals i construir el coneixement a partir de la reelaboració, explicitació i verbalització de les variables que intervenen en cada cas’.

En aquest sentit, el premi d’ASEPUC és un reconeixement a la tasca dels professors i també de la UPF Barcelona School of Management per la seva aposta per la metodologia d’aprenentatge basada amb el mètode del cas, una eina pedagògica molt utilitzada en l'àmbit de l'economia, sobretot en disciplines com ara l'administració i direcció d'empreses.

Dos experts en management i comptabilitat

Oriol Amat Salas, que a la UPF ha estat director del Departament d'Economia i Empresa i vicerector d'Economia i Sistemes d'Informació, és des del 2011 conseller de la Comissió Nacional del Mercat de Valors i actualment és president del Registre d'Experts Comptables, una organització especialitzada del Consell General del Col·legi d'Economistes. És President de l'Associació Catalana de Comptabilitat i Direcció (ACCID) i membre del CAREC (Consell Assessor per a la Reactivació i el Creixement de Catalunya). A la UPF Barcelona School of Management imparteix classes en el màster de Direcció Financera  Comptable.

Martí Guasch Mercadé, llicenciat en Administració i Direcció d'Empreses per la UPF, és professor associat de l'àrea d'Economia Financera i Comptabilitat de la Universitat des de l'any 2009 i també imparteix docència a la UB en l'àmbit d'organització empresarial. A més d'exercir com a consultor d'empreses, ha col·laborat en nombrosos estudis de recerca i en la publicació d'articles relacionats amb les finances. És membre de l'ACCID (Associació Catalana de Comptabilitat i Direcció).