Jornada de l'Esport: El boom del running genera nous models de negoci

16 Marzo - 2017
  • La despesa anual en material esportiu se situa en 186 euros i un 55% afirma que utilitza dispositius electrònics per a la pràctica de l'esport
  • El creixent interès pel running ha fomentat la professionalització de les curses populars i la creació d'start-ups com Runister, RunnerBox i Championchip

Pot el running ser una forma de vida? Perquè s'ha incrementat exponencialment la pràctica d'aquest esport? Ha tingut alguna cosa a veure la crisi? Quin paper hi juga la indústria? Aquestes i moltes altres qüestions s'han tractat avui en la IV Jornada de l'Esport organitzada per la UPF Barcelona School of Management i l'INDESCAT i dedicada aquest any al fenomen del running. 'El running s'ha convertit en un esport de moda a Espanya. El nombre de persones que practiquen el running s'ha arribat a duplicar en els últims cinc anys', ha apuntat Carles Murillo, director del Màster en Gestió i Direcció de l'Esport de la UPF Barcelona School of Management. Segons la darrera enquesta del Ministeri d'Educació, Cultura i Esport sobre els hàbits esportius dels espanyols, un 23% dels espanyols surten a córrer almenys una vegada a la setmana i un 30% afirma haver sortit a córrer almenys una vegada en l'últim any. La jornada va arrancar amb una xerrada entre el Carles Murillo, director del Màster en Direcció i Gestió de l'Esport i Adriano Morán, director del documental "Running, la gran obsesión". Morán va destacar la importància d'educar i informar a la societat sobre la pràctica del running. "El 3% dels runners son addictes de la mateixa manera que ho són els addictes al tabac' Per a Morán, el problema és quan la gent corre per sobre de les seves possibilitats i no veu les conseqüències que això comporta". Mariona Violán, de Sports Medicine, va ressaltar la importància de realizar running amb una bona prevenció mèdica. "La mort sobtada en la pràctica esportiva s'ha incrementat en les edats més joves i la mitjana se situa ja en els 35 anys", va afegir Violán.

La crisi impulsa el running i la indústria el fa créixer

El gerent de l'Indescat, Àlex Rivera,va aprofitar la jornada per presentar els resultats de l'enquesta El practicant esportiu, un estudi que analitza com ha evolucionat el perfil de les persones que practiques esport a Espanya en els darrers anys i les seves tendències de consum, comparant els resultats amb la investigació que el clúster va fer l'any 2012. Els resultats revelen dades rellevants com que el 90% de la població d'entre 16 i 70 anys declara practicar esport i que les dones, joves i gent gran són els segments que més augmenten en la pràctica esportiva.

Un 59% afirma que practica esport per mantenir-se en forma i per portar un estil de vida més saludable i un 41% ho fa per raons psíquiques (sentir-se bé en si mateix, satisfacció personal, evasió…). Segons aquest estudi, la despesa anual en material esportiu se situa en els 186 euros de mitjana, des dels 162 euros que inverteixen els que practiquen esport de tant en tant fins als 221 euros que inverteixen els que ho practiquen assíduament. I un 55% admet que utilitza dispositius electrònics com pulsòmetre, polseres d'activitats, podòmetres o rellotges amb GPS. 'El nombre de practicants augmenta i es consolida, i això suposa noves oportunitats per a la industria però també la necessitat d'innovar i oferir productes i serveis cada cop més especialitzats per satisfer-los', va comentar Rivera.

Nous models de negoci associats al running

El creixent interès pel running ha fomentat la professionalització de les curses populars, ha fet proliferar els esdeveniments esportius i ha provocat la creació d'start-ups que han vist en el running una via de negoci. Es el cas de Runister, RunnerBox i Championchip que van presentar el seu nou model de negoci. Jonathan Florido es el CEO de Runnerbox. 'Les caixes regals s'han convertit en una tendencia mundial. El que nosaltres proposem es l'experiència de regalar running amb una gran varietat de propostes i experiències per als amants del running'. Per la seva banda, Alba Vàzquez, cofundadora de Runister, va explicar com van veure l'oportunitat de crear una aplicació móbil que recompensi als corredors. Runister es una aplicació gratuïta per a runners que ofereix tots els paràmetres bàsics i accés il·limitat a l'historial d'activitats. 'A més però, te una versió Premium que et permet aconseguir diners per córrer. Quant més corres, més runnies acumules i aquests runnies es poden canviar per diners que l'usuari pot retirar o donar a una entitat benèfica'. El model de negoci de Runistar es fonamenta amb les dades i la informació dels usuaris. Finalment, Andreu Ballbé, va explicar com va néixer Championchip, un sistema de cronometratge per a events esportius que tan sols requereix la utilització d'un chip identificatiu per part dels corredors. Actualment es el sistema de cronometratge d'events massius més utilitzat a Cataluña i l'Estat Espanyol.

A la jornada van participar també Elena Rodríguez, directora de Oxfam Trailwalker, Joan Porcar, de la Marató de Barcelona, Gabriel Arranz, director de l'Institut Barcelona Esports i Marc Ràfols, de la Barcelona Trail Race, entre d'altres.