Jordi Balló i Xavier Pérez publiquen 'El món, un escenari. Shakespeare: el guionista invisible'

Els professors de comunicació audiovisual Jordi Balló i Xavier Pérez han presentat el seu últim llibre El món, un escenari. Shakespeare: el guionista invisible on realitzen una anàlisi de la "decisiva" aportació de William Shakespeare a la ficció contemporània, especialment en cinema i sèries televisives.

Tots dos són professors de la UPF. Xavier Pérez és expert en narrativa i crítica cinematogràfica i televisiva, i Jordi Balló en cinema exposat, narrativa fílmica i documental de creació. Balló és el director acadèmic del Màster en Documental de Creació de la UPF Barcelona School of Management. Aquest és el tercer treball que realitzen conjuntament després de llibres ja clàssics sobre el funcionament de la ficció audiovisual com La llavor immortal a Jo ja he estat aquí.

Els autors evoquen la influència de Shakespeare en la ficció audiovisual contemporània. Els inicis in medias res, la coralitat de personatges i situacions, la síntesi de tragèdia i comèdia, la dramatització de la natura, els diàlegs adversatius o el paroxisme de la violència són recursos que el teatre de Shakespeare ja va experimentar. 'La ficció contemporània els segueix adoptant i remodelant d'una manera particularment insistent, potser perquè en aquests moments s'ha fet més visible que el món camina cap a la seva constant autorepresentació', argumenten. De Joc de Trons a El caballo de Turín, de Funny Games a Breaking Bad, de El amigo de mi amiga a The Big Bang Theory, entre molts altres exemples, Balló i Pérez identifiquen nexes, desgranen incidències i salten amb absoluta elegància per sobre de temps i èpoques, amb la finalitat de mostrar un entramat de relacions significatives.
Breaking Bad i Dexter són algunes de les sèries que representen millor l'ús dels protagonistes malignes, així com la concepció de les batalles de Joc de Trons, i els monòlegs i les traïcions a House of Cards, totes elles amb la idea que el món és un poder corrupte. "És un camí d'anada i tornada que hem tractat que sigui productiu i interessant per conèixer millor el món audiovisual contemporani", manifesta Jordi Balló, que ha assegurat que aquests procediments shakespearians continuen vius i són més potents en el segle XXI que al segle XX.