Albert Sagués: ‘Cap regió de cap país europeu suporta un déficit fiscal tant elevat de forma continuada com el de Catalunya’

Els catalans aporten el 19,2% del total d'ingressos de l'administració central, però només reben el 14% de la despesa total de l'Estat. El conseller d'Economia i Coneixement, Andreu Mas-Colell, ha assegurat que el dèficit fiscal de Catalunya amb l'Estat el 2011 va arribar als 15.006 milions d'euros, el que equival al 7,7% del producte interior brut català. Depèn del càlcul, la balança fiscal de 2011, situa el dèficit de l’Estat amb Catalunya entre els 11.087 milions i els 15.006 milions d’euros, es a dir, entre el  5,7% i el 7,7% del PIB, respectivament. ‘Cap regió de cap país europeu suporta un dèficit fiscal tan elevat. A Alemanya, per exemple, el límit és del 4% però mai no s’arriba a aquest topall, i com a molt es situen entre el 1 i 2% del PIB dels lands rics’, assegura Albert Sagués, Albert Sagués, expert en Fiscalitat i professor del Màster en Fiscalitat de la UPF Barcelona School of Management.

Les dades presentades pel Govern de la Generalitat no sorprenen als experts en fiscalitat. ‘El problema és que aquesta situació s’està perpetuant en el temps i els catalans hem d’assumir no sols aquest dèficit manifest en forma de solidaritat envers Espanya, sinó que hi hem de sumar tot allò que absorbim també en forma de sector privat’. Sagués parla d’infraestructures, carreteres, hospitals i escoles. ‘Allò que en altres comunitats és gratuït, aquí és privat o concertat i això es un cost afegit per la qualitat de vida dels catalans’.

Sagués considera que Catalunya i Espanya difereixen en model econòmic i que la situació assolida és insostenible per Catalunya. Amb tot, creu que el Govern espanyol no reaccionarà positivament i que ‘probablement la reforma fiscal que presentarà el Ministeri d’Hisenda suposi encara més un major perjudici pels catalans i per Catalunya’.