Pot el disseny d'una aula millorar el rendiment dels estudiants?

7 Marzo - 2017
  • La UPF Barcelona School of Management estrena les primeres aules del projecte de reforma docent aplicat als espais de l'edifici Balmes.
  • L'ambient físic de l'aula i de l'edifici promou una manera concreta d'entendre el procés d'ensenyament-aprenentatge i les relacions educatives.
  • Un estudi de la universitat britànica de Salford conclou que unes bones condicions ambientals a l'aula poden millorar fins a un 25% el rendiment dels estudiants.

Aula amb les taules disposades en semicercle

L'edifici Balmes de la UPF Barcelona School of Management ha estrenat aquest curs acadèmic les primeres aules del seu projecte de reforma docent aplicat als espais. Aquestes noves aules, dissenyades per l'estudi d'arquitectura Dear Design, han estat concebudes com espais oberts i polivalents que deixen enrere les tradicionals fileres arrenglerades de taules i cadires i les tarimes del professorat per donar vida a noves distribucions amb un mobiliari modular i dinàmic i una major aposta per la tecnologia, la il·luminació i la sonorització. 'Aquest nou disseny de les aules no es correspon a un simple desig estètic o d'exemple de modernitat sinó que ha estat pensat i dissenyat expressament per respondre a les formes de relacionar-se i d'aprendre que requereix el nostre nou model docent', explica Daniel Serra, degà de la UPF Barcelona School of Management. La revolució tecnològica i social ha posat de manifest la necessitat de garantir aprenentatges efectius i rellevants, més enllà de la transmissió només de coneixements. El nou model docent que ha començat a implementar la UPF Barcelona School of Management es basa en l'aprenentatge basat en reptes, projectes i mentors, i adaptable a les necessitats de cada estudiant. 'La formació ja no l'entenem com un programa de continguts sinó com una experiència vital en si mateixa, i per aconseguir-ho, hem implementat canvis en la metodologia però també en les funcionalitats i la concepció dels espais'. El passat setembre, l'equip d'innovació pedagògica de la UPF Barcelona School of Management va participar a l'Annual Innovative Learning Spaces Summit, celebrat a Praga, per conèixer les novetats i tendències en el disseny dels espais educatius. La seva decidida voluntat transformadora es tradueix en un projecte d'innovació docent, en l'àmbit metodològic i d'espai físic, que esdevé encara poc comú entre la formació superior a Espanya.

Maqueta d'aula amb taules i cadires individuals, bancs i pissarres interactivesmaqueta d'aula amb pupitres i gent que parla dreta o les cadires

La visió de la UPF Barcelona School of Management coincideix, a més, amb un recent estudi realitzat a la universitat britànica de Salford que conclou que les condicions ambientals a l'aula afecten la qualitat de l'aprenentatge i que poden millorar en fins a un 25% el rendiment escolar dels joves. L'estudi analitza el comportament i els resultats de gairebé un miler d'alumnes distribuïts en 34 aules diferents de set col·legis del comtat anglès de Blackpool.

Un canvi en les relacions educatives
L'ambient físic de l'aula i de l'edifici promou una manera concreta d'entendre el procés d'ensenyament i aprenentatge i les relacions educatives. La UPF Barcelona School of Management està adequant els seus espais d'acord amb aquests quatre principis del disseny d'espais d'aprenentatge:

1. Confort: espais que creïn sensació física i mental de comoditat i benestar.
  2. Estètica: el plaer que inclou el reconeixement de la simetria, l'harmonia, la senzillesa i l'aptitud per a l'ús.
  3. Integració: equilibri entre recursos pedagògics i tecnològics.
  4. Reutilització: el potencial per a l'ús múltiple d'un espai.

Així, les noves aules s'han concebut com grans espais polivalents equipats amb un mobiliari lleuger i modular, amb rodes, que permet en pocs minuts transformar l'aula en múltiples formats: per a presentacions individuals, per a presentacions en grup, amb format graderia, per a treball en equips, per a treball individual, amb combinació simultània de formats... 'Els espais són prou amplis perquè hi hagi fins a quatre o cinc espais de treball simultanis i perquè el professor adapti l'espai i els recursos com millor consideri per les seves necessitats'.

gent parlant dins de l'aulaHome escriu en una pissarra blanca amb un retolador

Un aprenentatge cooperatiu i l'orientació interdisciplinar requereix d'aules preparades per facilitar noves relacions –entre alumnes i professors- i per això, s'han instal·lat múltiples pissarres blanques imantades, sis càmeres digitals i microfonia flotant per poder enregistrar les sessions i retransmetre en streaming i dues pantalles de televisió tàctils i interactives amb tecnologia mobile. També s'ha tractat especialment la il·luminació i la insonorització de la sala, amb llums graduables per adaptar-se a la llum natural i no fatigar la vista, i panells acústics mòbils. 'Són les primeres aules del projecte de reforma que tenim i que s'estendrà a tot l'edifici Balmes, tant pel que fa a les aules com a espais comuns'. Des de convertir els passadissos en espais de trobada, les aules més tradicionals en aules d'experimentació o habilitar punts de trobada entre el món on i offline. Tot és possible i tot pensat per transformar l'educació en un model actiu de participació on l'aprenentatge pràctic i la interacció de les persones prenen el protagonisme.