Article de l'Ana Valenzuela Degana de la Barcelona School of Management per al diari El Economista.

LA RESPOSTA PODRIA TROBAR-SE EN LES BONES PREGUNTES

Ana Valenzuela , degana de la Barcelona School of Management

El món, tal com el coneixem, està en un procés imparable de canvi. La crisi econòmica i financera que estem vivint està qüestionant tots els models estratègics i de gestió aplicats fins ara, i aquest canvi de paradigma afecta tant l'àmbit empresarial com el sector públic. Ens afecta a tots. Són temps en què les receptes de sempre sembla que ja no funcionen i ens mirem buscant al voltant un nou lideratge i una nova de manera fer les coses.

En convertir-me en degana al capdavant de la Barcelona School of Management, la nova escola de gestió de negocis impulsada per la Universitat Pompeu Fabra, he tingut l'oportunitat d'influir directament en el plantejament de com oferir respostes adaptades a les noves circumstàncies. La nostra missió principal com a escola és potenciar les capacitats de professionals perquè puguin enfrontar-se amb èxit al nou món que ja ha arribat, però, a la vegada, potenciar la investigació de base i fomentar l'intercanvi de coneixement.

Un centre com el nostre, que té la voluntat d'erigir-se com a referent internacional en producció científica i en transferència i formació de les noves generacions de professionals, ha d'ajudar els nostres alumnes a fer-se preguntes, a qüestionar-se i a qüestionar el que els envolta, a apassionar-se per descobrir que el camí a la resposta és el que els ha de moure i guiar i no la resposta en si mateixa, perquè el món d'una sola resposta no existeix i avui més que mai en conviuen milers a la vegada. Potser d'aquí sorgeixi una mica de llum: del fet d'entendre que el gran canvi de paradigma és aprendre a viure en la incertesa com la cosa més habitual i en la confusió com la cosa més natural.

Per aquest motiu, quan ens diem que volem construir un projecte formatiu en contacte amb el món real, que és el mateix que potenciar una relació estreta entre la universitat i l'empresa, el nostre objectiu és fer-ho formant persones amb un agut esperit crític, professionals sense por a provar, a equivocar-se i a tornar-ho a intentar; que entenguin que l'èxit està avui, més que mai, en la seguretat interior que serem capaços de construir, sabent que ara més que mai, l'èxit neix de la capacitat de gestionar, millor que els altres, la incertesa i la confusió. Quin és el nostre plantejament per aconseguir-ho? El que proposem és la capacitació dels nostres estudiants en eines que permetin dominar el passat ( business analytics ), generar oportunitats de futur (gestió de la innovació i emprenedoria), però a la vegada permetin la cocreació de valor, perquè ja no es tracta només de competir per un tros de mercat sinó de fer créixer el mercat mateix a través de la cooperació.

Si així aconseguim aprendre a afrontar les preguntes, estarem més a prop de les (bones) respostes.
POTENCIAR LES CAPACITATS DE PROFESSIONALS PER ENCARAR UN MÓN NOU