L'expressió artística guanya pes a la indústria del videojoc

No hi ha dubte ja que els videojocs són una manera d'expressió creixent en la societat moderna. Crear videojocs és crear móns, personatges, històries, dissenys, narratives ... I són molts els que ja parlen obertament d''un nou art'. 'Totes les indústries creatives (cinema, teatre, música, arts visuals) van començar amb petits formats dirigits a públics petits i concrets. Per exemple, el cinema va començar com un producte d'entreteniment per a la gent de París i avui és una producció massiva amb productes molt diferents: infantils, ciència ficció, comèdia romàntica, terror ... Amb els videojocs ha passat el mateix. Van començar com jocs per a adolescents, nois de 14 anys, que l'utilitzaven com a forma d'evasió i entreteniment però avui el mercat és enorme i s'han convertit en un producte massiu. Avui hi ha 2.000 milions de smartphones i 200 milions de consoles. Ja no hi ha un públic, hi ha molts públics ', explica Daniel Sánchez-Crespo, director del Màster en Creació de Videojocs de la Universitat Pompeu Fabra i, en la seva faceta professional, director general de Novarama, creadors dels populars Invizimals.

La indústria dels videojocs va facturar a Espanya 1.083 milions d'euros el 2015, segons dades de l'Associació Espanyola de Videojocs, xifra que gairebé dobla la indústria del cinema (571 milions d'euros, segons dades de Rentrak). De fet, des de fa diversos anys la facturació del videojoc supera la suma de música i cinema.

És per això que la indústria s'ha diversificat i un dels espais on més s'ha diversificat és en l'aspecte artístic. 'Igual que en el cinema no té res a veure una pel·lícula de Woody Allen amb La Guerra de les Galàxies, amb els videojocs ha passat el mateix i no té res a veure la saga de Candy Crush amb el contingut estètic d'Uncharted', remarca Sánchez-Crespo.

Si als anys 80 els jocs eren molt funcionals i similars entre si, actualment hi ha diversitat d'estils. 'El videojoc és una forma d'expressió i molta gent de base artística com a directors d'art, de belles arts, disseny gràfic, arquitectura s'ha començat a interessar per la indústria del videojoc perquè han vist que hi ha més espai per expressar estètiques i estructures visuals totalment diferents', afegeix.

A més, compten amb grans pressupostos, el videojoc Grand Theft Acte V va costar 265 milions de dòlars, poc menys que Avatar, la pel·lícula de James Cameron, i el pressupost de Destiny va ascendir a 380 milions d'euros. 'El públic s'ha tornat exigent i demana més. La indústria és forta i no para de créixer i avui un videojoc és molt més que un joc. És emoció, narrativa, estètica, en definitiva, art'.

De fet, molts videojocs s'han inspirat en pintors o moviments artístics:
  • Sword and sworthery, al PIXEL ART dels 80.
  • ICO, en les pintures Georgio de Chirico.
  • Kenttuky Road Zero, en les pintures i l'estètica de Hooper.
  • Rime, amb un tractament cura de la llum com el pintor Sorolla
  • Monument Valley, en l'art modern
  • CUPHEAD, en l'animació tradicional dels anys 30.
  • The last dance, de Dani Candil, en l'estètica de Sin City.

Per això cada cop més, a les empreses de videojocs el pes del professional artístic és més gran. 'Avui en dia en totes les empreses, el 50 per cent del personal són del sector artístic', insisteix Sánchez-Crespo. Directors d'art, il·luminadors, texturizadores, escultors, animadors, i tot tipus de professionals procedents de belles arts, el còmic, el disseny gràfic, l'arquitectura i l'interiorisme, la música, l'art visual i conceptual. 'El mateix passa a les universitats, els màsters de videojocs es configuren en un 50% d'enginyers i programadors i un 50% de perfils artístics'.

L'expressió artística ha guanyat tant pes en la indústria del videojoc que fins al museu d'art modern de Nova York, MoMA, el va reconèixer amb una exposició permanent dedicada a l'art dels videojocs al museu.