Interfereix el City Branding en el procés de presa de decisions dels governs?

En els últims anys un gran nombre de ciutats del món s'han apuntat a la moda del City Branding. Tenir una imatge de ciutat definida i desenvolupada no només la fa més atractiva sinó que afavoreix oportunitats de negoci (turisme, estudiants, inversors, esdeveniments culturals i esportius, etc.) i genera major autoestima entre els seus ciutadans. Per aquest motiu els governs fan esforços en la planificació i la comunicació i promoció de la seva ciutat, com si d'un producte comercial o una marca es tractés. 'Branding City es confon sovint amb comunicació promocional o institucional però és molt més complex que això perquè hi ha moltes parts interessades, diferents sectors i perspectives', explica Mihalis Kavaratzis, doctor en City Màrqueting per la Universitat de Groningen, als Països Baixos i un dels referents internacionals en City Branding.

Kavaratzis, que ha publicat nombrosos articles en revistes d'investigació i ha estat assessor en place branding i desenvolupament turístic de nombroses ciutats i països, va impartir una masterclass als alumnes del Màster en Comunicació Política i Institucional. 'Una bona reputació de marca pot afavorir al govern de la ciutat i habitualment els partits polítics s'intenten apropiar d'aquest valor de marca i dir que és gràcies a ells però això mai és veritat. És cert que la presa de decisions dels governs pot afavorir i orientar la participació dels interessats però hi ha molts factors que són intrínsecs de la pròpia ciutat i els seus ciutadans'. Kavaratzis assegura que ‘si una estratègia de marca no compta amb l'aprovació dels seus ciutadans no tindrà èxit’. El City Branding només és possible si impliquem els ciutadans i ho convertim en una eina per fer la seva vida millor. El que jo els suggereixo als governs és liderar la comunicació de tot allò que succeeix a la ciutat i dotar-lo de valor de marca'.

Barcelona s'ha posicionat com una de les principals ciutats amb valor de marca (City Branding) en els principals rànquings a nivell mundial. 'Barcelona té una reputació admirable que moltes ciutats al món voldrien tenir. El problema és com ho ha aconseguit perquè no pot atribuir-se a una campanya específica o un únic esdeveniment com els Jocs Olímpics. Han estat un conjunt d'esforços paral·lels de la gent, les circumstàncies, els diferents sectors econòmics, inversions i altres ... que, de sobte, l'han construït ", ha assegurat Kavaratzis.