L'èxit del documental Ciutat Morta, codirigit per Xavier Artigas, ex alumne de l'UPF-IDEC, i Xapo Ortega

Ciutat Morta, documental codirigit per Xavier Artigas, ex participant del Màster en Documental de Creació de l'UPF-IDEC i Xapo Ortega, el seu soci a la productora Metromuster, ha causat una gran revolta social i política després de la seva emissió el passat 17 de gener a la televisió catalana.

Ciutat Morta es va estrenar en un antic cinema desocupat de Via Laietana a Barcelona al juny del 2013.  En un acte de “desobediència civil”, 800 persones van ocupar aquesta sala per projectar el documental, sala que  van rebatejar amb el nom de Patricia Heras en honor a una de les acusades i empresonades del cas 4-F i que va acabar suïcidant-se en un permís penitenciari l'any 2011.

L'emissió del documental al programa Sala 33 de Canal 33 es va convertir al programa més vist del dissabte a Catalunya amb 569.000 espectadors i una quota de pantalla del 20%. El hashtag #Ciutatmorta es va convertir en trending topic en twitter durant 24 hores i la xarxa social es va inundar de missatges sol·licitant la reobertura del cas, la qual cosa confirma l'impacte que ha causat entre els barcelonins els fets relatats al documental que per a molts eren desconeguts fins a aquest moment.

Ahir el programa PUNTCAT de Tv3, dedicat a Ciutat Morta, va obtenir també record d'audiència amb 402.000 espectadors. Aquest programa, dirigit per Ariadna Oltra, va reunir a representants de les parts implicades en el 4F i a experts del Dret i del Periodisme per debatre sobre les repercussions del documental.

L'objectiu del documental és aconseguir que es reobri el cas i que es faci justícia amb les víctimes ja que es considera que les proves presentades per la defensa no es van investigar degudament. L'Ajuntament de Barcelona presidit per CIU ha sol·licitat a la fiscalia que reobri el cas tot i que aquesta ha advertit que la pel·lícula no és vàlida com a prova processal. ERC, CUP, ICV i Guanyem han sol·licitat la seva reobertura i Miquel Iceta, primer secretari del PSC (partit a l'Ajuntament en 2006), ha admès que “seria el més normal del món” si després de “l’alarma social” la fiscalia decideix reobrir el cas.

A partir de demà i fins al 29 de gener, la pel·lícula podrà veure's als Cinemes Texas de Barcelona. També és pot veure a youtube  i a  filmin.